30. marts 2011

Dansk Naturvidenskabsformidling i bofællesskab med IND

Det astronomiske Observatorium på Øster Voldgade 3 blev indviet i 1861 og var centrum for astronomien i mange år, også efter at observationsaktiviteterne flyttede til Brorfelde og siden hen ud af Danmark.

Efter at have huset fakultetsadministrationen siden 1996, fik Observatoriet nye indbyggere sommeren 2010 hvor Institut for Naturfagenes Didaktik flyttede ind. Siden er Center for Naturfilosofi og Center for Science Didaktik kommet til.

I 150-året for observatoriets indvielse bliver der helt fyldt op når Dansk Naturvidenskabsformidling flytter ind pr. 1. maj.

"Vi er gået sammen for at styrke forbindelsen mellem forskning, formidling og undervisning i naturfagene, blandt andet til glæde for folkeskolen og læreruddannelse", siger Jens Dolin, der er institutleder for Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.

Det nye bofællesskab, der allerede i daglig tale kaldes Observatoriet, bliver indviet mandag den 23. maj. Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen vil holde indvielsestalen, og leder af Naturfagscenteret i Oslo Anders Isnes vil holde et naturfagligt oplæg.

DNF arrangerer blandt meget andet Dansk Naturvidenskabsfestival - se mere her.