Ansatte ved Institut for Naturfagenes Didaktik – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Institut for Naturfagenes Didaktik > Ansatte

Lars Ulriksen

Lars Ulriksen

Professor

Medlem af:

  • Universitetspædagogik

Min forskningsinteresse vedrører mødet mellem på den ene side elevene eller de studerende med deres forudsætninger, erfaringer, interesser, forestillinger og perspektiver, og på den anden side uddannelsen med dens undervisningsformer, indhold, rammer, kulturer, traditioner, undervisere og andre studerende. Hvad sker der i dette møde, hvad har betydning for, hvad der sker, og hvordan det påvirker de studerendes eller elevernes udvikling af identitet og af at høre til på uddannelsen, såvel som deres interesse, motivation og læringsudbytte?

Konkret har jeg arbejdet med universitetsstuderende, især inden for naturvidenskabelige og ingeniøruddannelser, og deres valg af uddannelse og overgang til de første år på universitetet. Vi har undersøgt hvordan de studerende håndterer, den undervisning og det indhold de møder, hvad de studerende oplever som vanskeligt i overgangen til videregående uddannelser og hvilken betydning det har for gennemførelse og frafald på de første år på universitetet.

Jeg har også arbejdet med de gymnasiale uddannelser, med de vanskeligheder gymnasiefremmede elever (dvs. elever hvis forældre ikke selv har en gymnasial uddannelse) har i gymnasiet, og mere bredt på de udfordringer elever oplever i overgangen fra grundskole til gymnasiet.

Primære forskningsområder

  • Universitetspædagogik mshp. naturvidenskabelige uddannelser
  • Universitetsstuderende
  • Overgange mellem uddannelsestrin
  • Frafald og fastholdelse på universitetet og andre videregående uddannelser
  • Gymnasieuddannelser og gymnasiefremmede

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet
  2. Udgivet

    The first-year experience: students’ encounter with science and engineering programmes

    Ulriksen, L., Madsen, L. M. & Holmegaard, H. T. 2015 Understanding Student Participation and Choice in Science and Technology Education. Henriksen, E. K., Dillon, J. & Ryder, J. (red.). Dordrecht Heidelberg New York London: Springer Science+Business Media B.V., Kap. 15, s. 241-257 (Education).

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  3. Udgivet

    God undervisning på de videregående uddannelser: En forskningsbaseret brugsbog

    Ulriksen, L. okt. 2014 Frederiksberg: Frydenlund. 437 s.

    Publikation: FormidlingBog

  4. Udgivet

    What do we know about explanationsfor drop out/opt out among young people from STM higher education programs?

    Ulriksen, L., Madsen, L. M. & Holmegaard, H. T. 2010 I : Studies in Science Education. 46, 2, s. 209-244 36 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  5. Udgivet

    The Implied Student

    Ulriksen, L. 2009 I : Studies in Higher Education. 34, 5, s. 517-532 16 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

Udvalgte aktiviteter

  1. Students’ transition and integration into science higher education – challenges and strategies

    Ulriksen, L. (Foredragsholder)
    16 mar. 2016

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

  2. Teaching- and education development: Oplæg på pædagogisk dag på PLEN, KU

    Ulriksen, L. (Oplægsholder)
    20 mar. 2015

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

  3. Dansk Universitetspædagogisk Netværk (Ekstern organisation)

    Ulriksen, L. (Formand)
    maj 2015 → …

    Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af udvalg, råd og nævn

  4. Hvordan skaber vi de bedste uddannelser for de unge?

    Ulriksen, L. (Foredragsholder)
    5 aug. 20146 aug. 2014

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

  5. Gymnasiefremmede elever/kursister - perspektiver efter fire udviklingsprojekter

    Ulriksen, L. (Foredragsholder)
    7 aug. 2014

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

ID: 914786