Ansatte ved Institut for Naturfagenes Didaktik – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Institut for Naturfagenes Didaktik > Ansatte

Carl Winsløw

Carl Winsløw

Professor

Medlem af:

  • Matematikkens Didaktik

Primære forskningsområder

Matematikkens Didaktik, særlig:

- universitetsniveauet, inkl. matematiklæreruddannelse

- komparative studier af matematikundervisning (primært og sekundært niveau)

- IT-brug i matematikundervisning

- epistemologiske teoridannelser i matematikkens og naturfagenes didaktik.

Aktuel forskning

- Lektionsstudier som matematikdidaktisk arbejdsmetode

- Samspillet mellem forskning og undervisning på universitetsniveauet

- Komparative studier af lærerviden og -praksis

- Studie- og forskningsforløb i matematik

Undervisnings- og vejledningsområder

Grundkursus i de naturvidenskabelige fags didaktik (DidG)

Matematik i undervisningsmæssig sammenhæng (UV-Mat, bachelorkursus)

Matematikkens Didaktik (DidMat, 2. dels kursus)

Projekter (bachelor, kandidat) samt specialer i matematikkens didaktik

Ph.d.-vejledning og ph.d.-kurser

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Task Design for Students’ Work with Basic Theory in Analysis: The Cases of Multidimensional Differentiability and Curve Integrals

    Gravesen, K. F., Grønbæk, N. & Winsløw, C. 2017 I : International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education. 3, 1, s. 9-33 25 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  2. Udgivet

    Ultraproducts, QWEP von Neumann algebras, and the Effros–Maréchal topology

    Ando, H., Haagerup, U. & Winsløw, C. 2016 I : Journal fuer die Reine und Angewandte Mathematik. 715, s. 231-250

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  3. Udgivet

    Linking problem solving and learning contents: the challenge of self-sustained study and research processes

    Bosch, M. & Winsløw, C. mar. 2016 I : Recherches en Didactique des Mathematiques. 35, 3, s. 357-401

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  4. Udgivet

    An institutional approach to university mathematics education: from dual vector spaces to questioning the world

    Winsløw, C., Barquero, B., De Vleeschouwer, M. & Hardy, N. 2014 I : Research in Mathematics Education. 16, 2, s. 95-111

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  5. Udgivet

    Klein's double discontinuity revisited: contemporary challenges for universities preparing teachers to teach calculus

    Winsløw, C. & Grønbæk, N. 2014 I : Recherches en Didactique des Mathématiques. 34, 1, s. 59-86

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  6. Udgivet

    Developing mathematics teacher knowledge: the paradidactic infrastructure of “open lesson” in Japan.

    Miyakawa, T. & Winsløw, C. 2013 I : Journal of Mathematics Teacher Education. 16, s. 185-209

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  7. Udgivet

    International comparative studies on mathematics education: a viewpoint from the anthropological theory of didactics

    Artigue, M. & Winsløw, C. 2010 I : Récherches en Didactiques des Mathématiques. 30, 1, s. 47-82

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Udvalgte aktiviteter

  1. Mathematics at university: The anthropological approach

    Winsløw, C. (Foredragsholder)
    13 jul. 2012

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

  2. ATD and other approaches to a classical problem posed by F. Klein

    Winsløw, C. (Foredragsholder)
    21 apr. 2013

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

  3. Les compétences « à la danoise » et la recherche en didactique des mathématiques

    Winsløw, C. (Foredragsholder)
    20 aug. 2013

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

  4. Board of ERME (Ekstern organisation)

    Winsløw, C. (Medlem)
    5 feb. 20135 feb. 2019

    Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af styrelse i virksomhed eller organisation

  5. Recherche en Didactique des Mathématiques (Tidsskrift)

    Winsløw, C. (Redaktør)
    1 jan. 2006 → …

    Aktivitet: ForskningRedaktør af tidsskrift

  6. Research in Mathematics Education (Tidsskrift)

    Winsløw, C. (Redaktør)
    15 jun. 201215 jun. 2017

    Aktivitet: ForskningRedaktør af tidsskrift

ID: 6486