Valg af naturvidenskabelige, tekniske og matematiske uddannelser

NAFADISE med Henriette Tolstrup Holmegaard, Ph.d.-studerende ved Institut for Naturfagenes Didaktik 

Hvad er det, der påvirker de unges valg af uddannelse? 

Oplægget vil præsentere foreløbige analyser fra ph.d.-projektet "Unges valg, fravalg og fastholdelse på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser - et forløbsstudie". Projektet følger seks gymnasieklasser fra slutningen af 3.g og tre år frem.

Gennem en vifte af kvalitative tilgange følges de unges overvejelser og beslutninger vedrørende valg, fravalg og fastholdelse på de videregående uddannelser, herunder uddannelsespauser. Den første empiri blev indsamlet i foråret 2009. Her udfyldte 134 elever et spørgeskema, og 38 elever blev interviewet om deres gymnasieerfaringer og tanker om fremtiden.

Oplægget tager afsæt i foreløbige analyser fra denne første del af projektet, og vil invitere til en diskussion af tematikker omkring unges navigation i forhold til valg af videregående uddannelse og deres interesser for og oplevelse af naturvidenskab.

NAFADISE, der står for Naturfagsdidaktisk Seminar, er en forelæsningsrække om aktuelle forsknings- og udviklingsprojekter. Foredragene er - med mindre andet er anført - åbne for alle interesserede og kræver ikke forudgående tilmelding.