Design og test af RSC-forløb om vektorfunktioner og bevægelse

Specialeforsvar ved Thomas Thrane. 

Abstract

Specialet omhandler design og analyse af et flerfagligt undervisningsforløb i vektormodeller og parameterkurver efter den didaktiske model Research and Study Course (RSC) indenfor teorien om didaktisk antropologi (ATD). Undervisningsforløbet efterprøves på en 3.g klasse, der har matematik på A-niveau indenfor det danske gymnasium (STX). Jeg vil efterprøve RSC som et nyt didaktisk redskab til matematikundervisningen i 2- og 3-dimensionale kurver. Undervisningsforløbet har to hovedformål: at give eleverne en faglig viden omkring emnet og at de skal opnå denne viden ved hjælp af genererede praxeologier, som eleverne selv mobiliserer ud fra besvarelsen af et hovedspørgsmål. Jeg vil i denne forbindelse diskutere de betingelser og begrænsninger, der kan opstå ved at undervise gymnasieelever efter RSC. Jeg vil også se på det flerfaglige samspil mellem matematikfaget og idrætsfaget, da jeg vil udvælge bevægelser fra sportens verden og anvende matematiske redskaber til at udføre en bevægelsesanalyse. Jeg vil diskutere, hvilken betydning inddragelse af flerfaglighed og instrumentale teknikker (CAS og Logger Pro) får for elevernes studieproces under RSC indenfor vektormodeller og parameterkurver.

Vejleder: Carl Winsløw
Censor: Claus Michelsen, SDU.