Gode grunde til laboratoriearbejde i gymnasiet

Ved Lærke Bang Jacobsen, PhD, Roskilde Universitet

Lærke Bang JacobsenDer bliver brugt meget tid på eksperimentelt arbejde i fysikundervisningen i gymnasiet. Alligevel sker det ofte, at de læringsmæssige begrundelser er uklare i forhold til læreplanen og for lærere og elever. Det læringsmæssige formål med laboratoriearbejdet har derfor været diskuteret i forskningslitteraturen, lige så længe som det har været benyttet som undervisningsmetode.

Lærke Bang Jacobsen vil i dette seminar fremlægge valide argumenter for at bruge laboratoriearbejde i fysikundervisningen i gymnasiet. Det er ikke alle formål der kan nås ved de samme typer af laboratoriearbejder, og derfor sammenholder hun de potentielle læringsudbytter med forskellige laboratoriearbejdstyper.  Det danner en ramme for at diskutere laboratoriearbejde både normativt og deskriptivt, og derved kan de ofte benyttede eksperimenter i gymnasiets fysikundervisning sammenholdes med deres potentielle læringsudbytter. Det kan danne baggrund for en højere grad af forståelse for det læringsmæssige formål for hvert enkelt laboratoriearbejde, til gavn for både lærere og elever.

Deltagelse i seminaret er gratis men tilmelding er påkrævet. Send en mail til indsigt@ind.ku.dk senest fredag den 3. december 2010.