Mentorprojektet på Aarhus Universitet. Brug af unge mentorer til rekruttering af nat-studerende

Ved Lars B. Krogh, Center for Scienceuddannelse, Aarhus Universitet

Lars B. KroghRekrutteringen af studerende til de naturvidenskabelige universitetsuddannelser er også et problem på Aarhus Universitet. Her har Lars Krogh og Hanne M. Andersen fra Center for Science Uddannelse derfor været medspillere (og forskningstilknytning) i et netop afsluttet udviklingsprojekt, hvor studerende fra det naturvidenskabelige fakultet har fungeret som mentorer for gymnasieelever. Mentorerne har arrangeret aktiviteter på universitetet, så gymnasieeleverne både fik et direkte møde med uddannelsesstedet, men frem for alt fik de gennem den unge mentor også en adgang til at høre om, hvordan det er at læse på uddannelserne, og hvilke reelle krav man står overfor. Samtidig fungerede mentoren som et levende billede på, hvad naturfagsstuderende er for nogen.

Lars Krogh vil fortælle om erfaringerne med projektet, og lægge op til en diskussion af, hvordan man kan bruge mentorer i rekrutteringen af studerende .

Seminaret vil særligt rette sig mod undervisere, studieplanlæggere, studievejledere og ledere på de naturvidenskabelige universitetsuddannelser.

Deltagelse er gratis men tilmelding er påkrævet. Send en mail til indsigt@ind.ku.dk senest fredag den 19. november 2010.