"Det er mere levende på museet" - om gymnasieelever på museum

Ved Sally Thorhauge, Ph.d.-stipendiat, Center for Museologi, Aarhus Universitet

Dette oplæg beskriver baggrunden for og overvejelserne bag intrface-projektet med udgangspunkt i mit ph.d.-projekt "Kulturhistoriske museer som et informelt læringsmiljø". intrface er et udviklingsprojekt med base i Region Midtjylland , med deltagelse af 30 gymnasiale uddannelsessteder (STX, HF, HTX og HHX) og 30 museer (22 kulturhistoriske museer, 7 kunstmuseer og 1 naturhistorisk museum). Institutionerne arbejder sammen i partnerskaber: et gymnasium og et lokalt museum. Partnerskabernes lærere og museumsansatte samarbejder om at udvikle og gennemføre undervisningsforløb for elever, hvor museet inddrages som videns- og læringsressource. Fra august 2008 og frem til projektets afslutning i juli 2011 vil ca. 3200 elever have gennemført et sådant forløb. Ph.d.-projektet skal sikre en forskningsbaseret evaluering, diskussion og perspektivering af intrface-projektet. Efter oplægget vil vi forsøge at identificere perspektiver i projektet som man kan drage nytte af i den mere almene museumsdidaktik.

Læs mere om intrface-projektet på www.intrface.dk - Brugernavn og adgangskode er guest.

Deltagelse i seminaret er gratis men tilmelding er påkrævet. Send en mail til indsigt@ind.ku.dk senest 17. maj 2011