Zoopædagogiske opgaveark: Kaos eller strategisk design?

Forsvar af kandidatspeciale ved Line Raft Calum

Vejledere: Marianne Achiam (Institut for Naturfagenes Didaktik) og
Ditte Weldingh (Den Blå Planet, Danmarks Akvarium)

Censor: Bengt Holst, Zoologisk Have

Abstract:

Det er veldokumenteret, at veldesignede opgaveark kan give børn meningsfulde læringsoplevelser på museer, i sciencecentre og zoologiske anlæg (Kisiel, 2003; Kisiel, 2007; Mortensen, 2008; Krombaβ & Harms, 2008). Relativt få studier opstiller dog retningslinjer for, hvilke komponenter der gør et godt ark, og i praksis er arkudviklere typisk museumsmedarbejdere og undervisere, der arbejder ud fra professionelt, men individuelt know-how. Hermed står det klart, at der mangler en teoretisk funderet og empirisk valideret designmodel, der kan lette omsætning af et specifikt indhold til konkrete ark. Nærværende undersøgelse omhandler den proces det var, at udvikle en sådan didaktisk designmodel, bruge den præskriptivt, samt teste resultatet i en uformel læringskontekst på Danmarks Akvarium i Charlottenlund.

Download rapporten

Rapporten vil efterfølgende blive udgivet i IND's studenterserie: