Anvendelsesorientering i naturfagsundervisningen i gymnasiet

Ved institutleder Jens Dolin og konsulent Lærke Bang Jacobsen, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.

Siden 2010 har Undervisningsministeriet udbudt i alt fire runder af udviklingsprojekter om anvendelsesorientering i naturfagsundervisningen i gymnasiet. Denne INDsigt fungerer som slutkonference for projekterne.

Anvendelsesorienteringsprojektet er igennem de tre sidste runder analyseret af Institut for Naturfagenes Didaktik. I alt deltog 14 projekter, både forankret i stx-, htx- og hf-gymnasier samt i videregående uddannelser. Projekterne er meget forskellige af natur, men der er nogle fællestræk mellem projekterne dels internt i runderne og generelt for alle tre runder. F.eks. har mange af projekterne arbejdet med eksterne samarbejder, autenticitet rettet mod enten elevernes personlige liv, autenticitet rettet mod samfundsudfordringer, og autenticitet rettet mod fagenes indhold og metoder i forsknings- og erhvervslivet. Også elevmotivation og lærerudvikling har været på dagsordenen for mange af projekterne.

Anvendelsesorientering har ikke for nogle af projekterne været et mål i sig selv, men et middel til f.eks. at udvikle elevernes forståelse af faget relevans, ved at skabe motivation, eller ved at tilbyde eleverne rollemodeller.

Institutleder Jens Dolin indleder eftermiddagen med at beskrive anvendelsesorienteringsbegrebet og dets muligheder i forhold til undervisningen i naturfag i gymnasiet, samt beskriver projektets baggrund.

Derefter vil de deltagende projekter kort fremlægge elementer af deres erfaringer med at arbejde med anvendelsesorientering, f.eks. i relation til at arbejde med eksterne partnere (virksomheder, offentlige organisationer og/eller videregående uddannelsesinstitutioner), autenticitetsbegrebet, motivation, undervisningsformer, indhold, osv.

Endeligt opsamler Lærke Bang Jacobsen udkommet af den tværgående analyse fra runde 2, 3 og 4 foretaget af Institut for Naturfagenes Didaktik.

Program for dagen:

14.15-15.00: Indledning ved Jens Dolin: Anvendelsesorientering - begrebsafklaring, historik, kontekstualisering

15.00-15.45: Første runde af workshops ved projektskolerne om motivation og rekruttering

-15.00-15.15: Henrik Kjar fra Ribe Katedralskole

-15.15-15.30: Ivar Zeck fra Rødovre Gymnasium

-15.30-15.45: Allan Haurballe fra Syddansk Universitet

15.45-16.05: Pause

16:05-16.50: Anden runde af workshop ved projektskolerne om eksterne partnere og autenticitet

-16.05-16.20: Hanne Kragelund fra Favrskov Gymnasium

-16.20-16.35: Lars Frimann Nielsen fra Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle

-16.35-16.50: Diskussion og opsamling på de to workshops

16.50-17.30: Afslutning ved Lærke Bang Jacobsen: Anvendelsesorientering - udkommet af de tværgående analyser

Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest fredag den 26. september. Tilmeldingen er lukket.