Naturvidenskab, unge og iPads: Tre museers forsøg med at skabe kreativ og medskabende undervisning ved hjælp af iPads

Ved Sigurd Trolle Gronemann, ph.d.-stipendiat DREAM (Danish Research Centre on Education and Advanced Media Materials), Syddansk Universitet.

Digitale mobile og sociale medieteknologier har længe været forbundet med løftet om at levere værdifulde og unikke muligheder for at styrke og støtte deltagende læring på museer.

På det seneste har iPads været et centralt tema i den politiske diskurs og læringsdiskurs i Danmark. De små bærbare computere er både blevet udnævnt til at være det nye vidunderværktøj – næsten et must have i læringssammenhænge – og er blevet kritiseret, fordi deres effekt ikke er dokumenteret. Derfor eksperimenterer mange museer nu med, hvordan iPads kan levere de formidlings- og oplevelsesresultater, som museerne håber på, de kan.

I dette oplæg vil jeg præsentere erfaringer og resultater fra mine studier af unges brug af iPads i undervisningen på Naturama, Statens Naturhistoriske Museum og Den Blå Planet. Baseret på min involvering i udviklingsprocesserne og en række brugerundersøgelser vil jeg bl.a. præsentere, hvordan læringsressourcerne på og omkring iPad’en kan designes, så brugernes interaktion og bearbejdning matcher museernes hensigt med kommunikationen. Jeg vil desuden fremlægge nogle af de muligheder og udfordringer, som er forbundet med anvendelsen af iPads på museer og invitere til en diskussion af disse i et bruger-, udviklings- og læringsperspektiv.

Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest den 12. maj 2014. Tilmeldingen er lukket.