Gymnasieelevers og lærerstuderendes viden om rationale tal

Vejleder: Prof. Carl Winsløw, IND

Censor: Prof. Morten Misfeldt, AAU

Resumé

Mange matematiklærere oplever det som en begrænsning for læringen i gymnasiet, at eleverne ikke mestrer grundlæggende viden om rationale tal. Specialet undersøger, hvilken praktisk viden gymnasieelever har om rationale tal. Med udgangspunkt i den antropologiske teori om det didaktiske (ATD) konstrueres en prakseologisk referencemodel (PRM), hvor det kortlægges, hvilke teknikker gymnasieelever forventes at kende til. På baggrund af referencemodellen er lavet en empirisk skriftlig undersøgelse
af to sammenlignelige gymnasieklasser (1.g og 3.g) med matematik på A-niveau.

Gymnasieeleverne havde problemer med flere forskellige teknikker, herunder især multiplikation og division af rationale tal, hvilket kan skyldes, at de er vandt til at bruge lommeregnere. De svarede gennemsnitligt korrekt på kun tre-fjederdele af opgaverne. Det viste sig overraskende, at 1.g’erne klarede sig bedst, dog var der ingen markant forskel. Det tyder på, at elevernes viden om rationale tal ikke forbedres i gymnasiet, hvilket kan være et problem for de videregående uddannelser. Specialet har også undersøgt lærerstuderendes tekniske viden om rationale tal gennem gruppeinterview af førsteårsstuderende som læser matematik. Det viste sig, som forventet, at deres præstation ikke afveg markant fra gymnasieeleverne.

Det er bemærkelsesværdigt, at den grundlæggende viden om rationale tal ikke forbedres i arbejdet med mere avanceret matematik i gymnasiet. Hvis gymnasieundervisningen skal forberede eleverne til videregående uddannelser, er man måske nødt til at nytænke gymnasiematematikken eller undersøge, hvad der skal til for, at eleverne får den grundlæggende viden om rationale tal med sig fra folkeskolen.