Program for DUN-konferencen 30.-31. maj 2011

Mandag 30. maj:

9.00  Registrering og morgenmad

10.00  Åbning af konferencen
ved DUN-formand, Lotte Rienecker. Ordstyrer: Jens Dolin

10.10  Plenumoplæg: Hvad ved vi om hvad der skaber undervisningsudvikling på universitetet?
Frederik Voetmann Christiansen & Camilla Rump (Københavns Universitet)

10.45  Gruppediskussioner af plenumoplæg

10.55  Pause

11.00  Plenumoplæg: Skal studieledere være strategiske, professionelle ledere?
Thomas Harboe (Københavns Universitet)

11.40  Gruppediskussioner af plenumoplæg

11.50  Pause

11.55  Plenumoplæg: EQ11 - Fælles udvikling af uddannelse ved Lunds Universitet
Stefan Lindgren (Lunds Universitet)

12.35  Gruppediskussioner af plenumoplæg

12.45  Frokost

13.45  Fælles diskussion med plenumoplægsholdere på baggrund af gruppediskussioner
Ordstyrer: Jens Dolin

14.30  Parallelle symposier under følgende temaer:
(kaffepause ca. 15.30)

  1. Relationen mellem universitetspædagogik og universitetspolitik
  2. Organisering af universitetspædagogikken på universitetet
  3. Nye uddannelser og reformerede uddannelser som metode til undervisningsudvikling
  4. Hvordan skaber man en lokal kultur der understøtter undervisningsudvikling?
  5. Metoder til opkvalificering af undervisere: Undervisningsportfolio, adjunktpædagogikum, studenterevaluering, kollegasupervision, akkreditering, incitamenter, priser etc.

16.30  Gruppevis udvekslinger af erfaringer og pointer (i de samme grupper som om formiddagen)

17.30  Gåtur, netværk, minimøder

18.30  Velkomstdrink i cafeen

19.00  Middag

Tirsdag 31. maj:

8.00  DUN Generalforsamling

9.00  Plenumoplæg: International trends and strategies in educational development at universities
James Wisdom (Præsident for ICED - International Consortium of Educational Development) 

In this presentation I will consider some of the issues around the professional formation of academics as teachers, the changes which have resulted from the trend towards the use of learning outcomes, what we are learning from research into student learning, and the role of educational development in the innovation and change-making processes of our universities.

10.00  3 parallelle workshopper: Hvordan kan vi forbedre rammer og muligheder for undervisningsudvikling?

  • Workshop A - Nationale tiltag: Hvad kan gøres på DK-niveau? Hvilke initiativer kan DUN, Danske Universiteter, DM og lign. tværgående organisationer tage?
  • Workshop B - Institutionelle tiltag: Hvad kan man gøre på universitetet/fakultetet/instituttet?
  • Workshop C - Individuelle tiltag: Hvad kan vi som undervisere, kursusansvarlige, studieledere og udviklingskonsulenter gøre?

12.00  Plenum: Workshoppræsentationer og fælles diskussion

12.30  Konferenceafslutning

12.45  Frokost og herefter afrejse