Besøgende i metamorfose på museum

Ved Connie Svabo, Ph.d.-stipendiat, Roskilde Universitetscenter

Connie SvaboNår besøgende oplever det moderne naturhistoriske museum Naturama, spiller udstillingen sammen med opgavehæfter, mobiltelefoner og udklædningsdragter. Sammen skaber disse medierende genstande flydende og flimrende museumsoplevelser. Det ene øjeblik er den besøgende en snerrende ræv der overfalder en kanin, og det næste er den besøgende forvandlet til et barn der står ved en computer og undersøger, hvad den spættede sæl lever af.

Hvordan håndterer den besøgende flere forskellige medier på en gang? Og hvordan spiller flere medier sammen i museumsbesøget?

Grundlaget for oplægget er etnografisk feltarbejde gennemført af Connie Svabo i forbindelse med hendes ph.d.-projekt ved Center for oplevelsesforskning, RUC, Institut for Miljø, Samfund og Rumlig forandring (ENSPAC).

Det er gratis at deltage. Tilmelding nødvendig, send en mail til indsigt@ind.ku.dk senest fredag den 1. oktober.