MONA-udgivelser 2005-2006 – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Tidsskriftet MONA > Udgivelser 2005-2006

MONA-udgivelser 2005-2006

Her kan pdf-udgaver af MONA fra 2005 og 2006 downloades. 

© MONA 2005-06. Citat kun med tydelig kildeangivelse.

MONA 2006-4


Hele publikationen

Indhold & Fra Redaktionen

Artikler

Undersøgende læringsmiljø i matematik. Kritisk refleksion efter skoleperioden
Anders Folke Larsen, Mikkel Hein & Tine Wedege

Gymnasieskolen imellem fag og sag – flerfaglighed i Almen studieforberedelse
Søren C. Sørensen, Ole R. Christensen, Diana Stentoft & Paola Valero

Skal man være nørd for at blive dygtig fysikstuderende?
Ane Bentzen

Værdier og etik i naturfaglig undervisning
Mary Ratcliffe & Michael Reiss

Kommentarer

At trykke på “statistikknappen” er ikke tilstrækkeligt
Peter Allerup

Undervisningsfaglighed – hvad en underviser bør vide
Annemarie Møller Andersen

Litteratur

Arven fra savannen. Anmeldelse: Skole, natur og fantasi
Iben Dalgaard

Nyheder

Tekster i MONA 2005-2006

MONA 2006-3

Hele publikationen [9 Mb]

Indhold & Fra redaktionen

Artikler

Analyse og design af didaktiske situationer - et farmaceutisk eksempel (NB: figurtekst 3, side 11, rettet i forhold til den trykte udgave)
Frederik Voetmann Christiansen & Lars Olsen

GIS i folkeskolen - fra ide til virkelighed
Kirsten Nielsen & Finn Horn

GIS-undervisning på universitetsniveau
Lene Møller Madsen, Thomas Balstrøm & Christine Holm

Matematikdidaktikken i Island i historisk sammenhæng
Kristín Bjarnadóttir

Kommentarer

Biologiprøven 2006
Henrik Nørregaard

De digitale afgangsprøver har høj kvalitet
Keld Nørgaard, Lise Steinmüller & Michael Lund-Larsen

Litteratur

Ny lærebog om matematikkens og naturfagenes didaktik. Anmeldelse: Didaktiske Elementer. En indføring i matematikkens og naturfagenes didaktik.
Henrik Bang

Vanskeligheder ved læring af matematik - et forsømt område! Anmeldelse: Der er mere end ét svar - matematik og specialundervisningen
Peter Weng

Nyheder

MONA 2006-2

Hele publikationen 

Indhold & Fra redaktionen

Artikler

Naturfaglig praksis og spil-lignende læring
Rikke Magnussen & Carsten Jessen

Den sproglige dimension i naturfagsundervisningen
Helle Pia Laursen

Didaktiske miljøer for ligedannethed
Carl Winsløw

Budskaber om modellering i fysiklærebøger
Martin Niss

Kommentarer

Arbejdet med fysik/kemi-prøven
Erland Andersen & Kurt Lorentzen

Læreren er gatekeeper
Lene Hybel Kofod

Fysik er også for piger
Katrine Krogh Andersen & Cathrine Fox Maule

Matematikvanskeligheder og regnehuller?
Lena Lindenskov & Peter Weng

Litteratur

Test og kompetenceudvikling. Anmeldelse: Folkeskolens afgangsprøve, december 2005, biologi
Eigil Larsen

Oplæg til handlingsplaner for matematik og naturfagene i folkeskolen
Ni faglige foreninger i folkeskolen og læreruddannelsen anmelder

Nyheder

MONA 2006-1

Hele publikationen 

Indhold & Fra redaktionen

Artikler

Den lokale naturfaglige kultur - et fokus for udvikling
Jan Sølberg

Oplevelsen og udbyttet af skolebesøg på teknik- og naturvidenskabscenter
Nana Quistgaard

To uforenelige verdener?
Cathrine Jespersen Jensen

Udfordringer til matematikkens didaktik
Ole Skovsmose

Kommentarer

Support af nye lærere
Per Fibæk Laursen

Blækregning længe leve!
Arne Mogensen

Lavt præsterende elever, matematikvanskeligheder og regnehuller
Helle Sejer Damkjær & Troels Lange

Påskud - påstand - postulat?
Tine Wedege

Kommentar til "En prøve i bakgear"
Palle Hansen

Litteratur

Grundbøger til Almen Studieforberedelse. Anmeldelse: Indsigt og udsyn og Primus 1.
Dorte E. Rasmussen

En prøve i bakgear. Anmeldelse: Folkeskolens afgangsprøve, december 2005, Fysik/kemi.
Hans Jessen Lauritsen

Nyheder

MONA 2005-2

Hele publikationen 

Fra redaktionen

Artikler

Unges interesse for naturfag - hvad ved vi, og hvad kan vi bruge det til?
Rie Troelsen

Konsekvenser af evaluering i matematikundervisning
Kristine Jess

Support af nye natur/teknik-lærere
Jens Jacob Ellebæk & Bob Evans

Matematikvanskeligheder og lavt præsterende elever i Danmark
Lena Lindenskov & Peter Weng

Humanistisk naturvidenskab? - Mogens Pihl og gymnasiets fysikundervisning omkring 1960
Kristine Hays Lynning

Kommentarer

Natur/teknik-undervisningen - set med børneøjne
Birgitte Stougaard

Skolens fagfordelingsprincipper - faglighedens akilleshæl!
Birgitte Pontoppidan

Gymnasiereformen - hvilken vare er bestilt?
Gert Hansen

Litteratur

Historien om Math Wars. Anmeldelse af California Dreaming: Reforming mathematics education
Hans Christian Hansen

Nyheder

MONA 2005-1

Hele publikationen 

Fra redaktionen

Artikler

Naturfagsdidaktiske problematikker
Jens Dolin

Et kritisk blik på opgaverne i PISA med særlig vægt på matematik
Inge Henningsen

Fagets Videnskabsteori - et større alment perspektiv
Ole Ravn Christensen

Får natur/teknik en fremtid?
Helene Sørensen, Finn Horn & Søren Dragsted

Gymnasiereformen og Galileis 3 revolutioner
Jens Højgaard Jensen

Kommentarer

Test kan ikke være virkelighed og er ikke undervisning
Lena Lindenskov

Tilbage til PISA
Inge Henningsen

Litteratur

Naturfag som almendannelse. En kritisk fagdidaktik. Af Svein Sjøberg
Birgitte Pontoppidan

Nyheder