17. november 2022

Forsker: Fremtiden for læringsteknologi er offline

Undervisning

Hvis eleverne har mere kontrol over den teknologi, de bruger til læring, og de data, de genererer, kan det både skabe bedre læring samt dybere forståelse af teknologien, siger postdoc Mark Johnson. 

Offline
Offline-teknologi giver mere frihed til at lære væk fra virksomheders overvågning, siger postdoc Mark Johnson.

Hvis vi virkelig vil ønsker teknologi til læring - og ikke til ledelse - er der meget lidt grund til, at teknologien skal tage form af store onlinesystemer, siger Mark Johnson, postdoc ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet.

"Offline-teknologi giver mere frihed til at lære væk fra virksomheders overvågning," forklarer han. 

"Meget læringsteknologi er slet ikke rigtig læringsteknologi - det er ledelsesteknologi. Ledere skriver checken, ikke eleverne. Værktøjerne i et program som Canvas, herunder de data, det indsamler, hjælper ledelsen med at organisere studerende, men gør meget lidt for at hjælpe studerende med at organisere sig selv."

At lære handler i høj grad om organisering, siger Mark Johnson.

Mark Johnson
Ikke alt behøver at blive høstet af de store tech-virksomheder, siger postdoc Mark Johnson.

"Når vi lærer, organiserer vi ressourcer, som vi finder nyttige, og vi organiserer vores sind og krop. Problemet er, at de værktøjer, vi giver vores studerende til at lære med, gør meget lidt i forhold til at hjælpe dem med at tage kontrol over deres egne læreprocesser," siger forskeren.

"Læringsteknologi behøver ikke at være online. Ikke alt behøver at blive høstet af de store tech-virksomheder. I dag er det meget nemmere end tidligere at lave applikationer på tværs af platforme ud fra open source-webteknologi og ikke være begrænset af, hvad der er tilladt på de store kommercielle platforme."

Som en del af forskningsprojektet C-Camp – der har til formål at øge computerfærdigheder blandt studerende på fire europæiske universiteter – har Mark Johnson for nylig oprettet en desktop-applikation, hvor alle data er tilgængelige for brugeren – og kun for brugeren. 

"Det handler om persondata og personlig organisering. Studerende har friheden til at være kreative og organisere sig på måder, der passer dem. De kan ændre den app, vi giver dem, hvis de vil. Og det er også med til at introducere dem til teknologiforståelse på en skånsom måde," forklarer han. 

Umyndiggør studerende

De store virksomheders dominans har været med til at skabe en kritisk bevægelse i debatten om Edutech. Der er bekymring for, at "big tech" vil overtage uddannelsen. Men det er vigtigt ikke at smide barnet ud med badevandet i denne debat, siger Mark Johnson. 

"Mange af de stemmer, der er mest teknologikritiske, har ikke set nærmere på teknologien," påpeger han.

"Big tech ønsker at skabe rentable virksomheder, og vores universiteter leverer et marked for teknologi, der utilsigtet umyndiggør eleverne. Måden at løse dette på er at forstå teknologien bedre og at flytte stedet for kontrol af teknologi mod eleven.

Der er ingen gode grunde til at fodre elevernes data til de store onlineplatforme, understreger Mark Johnson. Men alle onlineaktiviteter, fra at surfe på nettet til at spille spil og VR, skaber enorme mængder data, som i hænderne på eleverne selv kan forbedre deres læring og organisering.

Vores universiteter leverer et marked for teknologi, der utilsigtet umyndiggør eleverne

Mark Johnson

"Hvis man sammenligner mulighederne på de store læringsplatforme med den brede vifte af åbne værktøjer og open source-kode, der er tilgængelig på internettet, er kontrasten slående," siger han.

"En af fordelene ved at tage ting offline er, at du kan begynde at eksperimentere og gøre ting, som du simpelthen ikke kan gøre i de store mainstream kommercielle systemer. Du skaber måske noget, der kan skaleres og i sidste ende kan eksistere online, men det er vigtigt at skabe det institutionelle rum, hvor du kan prøve ting af.”

Bag forhænget

I C-Camp-programmet, som Johnson har skabt, kan eleverne registrere data om deres engagement i systemet, når de udfører forskellige aktiviteter, herunder at engagere sig i AI, skrive noter eller gennemse og akkumulere ressourcer. Dette giver dem mulighed for at stille spørgsmål som "Hvor lang tid brugte jeg på at gøre x? Hvilke dele af teksten på denne side har jeg brugt mest tid på at kigge på? Hvad er de søgeord, der bliver ved med at dukke op i mine søgninger? Hvilke slags ting spørger jeg AI, og hvordan hænger det sammen med det, jeg gerne vil opnå? Hvad kigger jeg ikke på?"

At se læringsteknologi som et redskab til organisering løser et andet dybt problem, som universiteterne står over for med teknologi: at tilskynde studerende til at se bag brugergrænsefladen. De store online læringsplatforme skjuler konstruktionen af deres værktøjer og deres data bag et interface, argumenterer Mark Johnson.

"Den teknologi, som eleverne svømmer i og interagerer med dag ud og dag ind, er læringsteknologi. Så hvorfor må de ikke lege med den? Det virker indlysende. I stedet har vi pakket teknologien ind, og vi må ikke kigge bag gardinet," siger Mark Johnson. 

C-Camp er specielt bygget i frameworket Elektron, der kan lave en desktop-applikation ud af Javascript. Ud over de API'er, der kan kaldes fra programmet, gemmes al kode lokalt og kan redigeres af brugeren efter behag. 

"Ikke alle vil være interesserede i at undersøge, hvad der foregår bag skærmen. Men nogle vil, og de skal have mulighed for at udvikle deres teknologiforståelse," siger han. 

C-Camp-programmet illustrerer denne tilgang ved at opfordre eleverne til at downloade deres egne Facebook-data og analysere dem. Mark Johnson håber, at øvelser som denne hjælper eleverne med at se, hvordan tech-virksomheder høster brugerdata. Men mere generelt håber han, at eleverne kan komme i tættere kontakt med deres egne data - især deres egne læringsdata. 

"Det er en mulighed for at give både bedre læring og dybere forståelse af teknologien på samme tid," siger Mark Johnson. 

Kontakt

Mark Johnson
Postdoc
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
mj@ind.ku.dk
+4535337087

Emner