23. september 2019

Markant forskel på matematiklæreruddannelsen i Japan, Finland og Sverige

Matematiklæreruddannelsen

Ph.d.-studerende Yukiko Asami-Johansson, Københavns Universitet har undersøgt lektioner fra matematiklæreruddannelsen i tre lande og har fundet markante forskelle i opbygning og indhold.

Yukiko Asami-Johansson, ph.d.-studerende ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet har i forbindelse med sin ph.d.-afhandling, sammen med Iiris Attorps, professor, Högskolan i Gävle og Carl Winsløw, professor, Institut for Naturfagenes Didaktik, udgivet tidskriftsartiklen: Comparing mathematics education lessons for primary school teachers: case studies from Japan, Finland and Sweden.
I artiklen identificerer forfatterne markante forskelle i opbygning og indhold af lektioner på matematiklæreruddannelsen i de tre lande. Mens indholdet i den japanske lektion er teori om praksis, er den finske lektion en slags undervisningsøvelse, hvor de lærerstuderende anvender et på forhånd givet script for en matematiktime, mens den svenske lektion er en slags eksemplarisk time, hvor læreruddanneren mere eller mindre demonstrerer folkeskoleundervisning for/på de lærerstuderende.
Der gives en række institutionelle forklaringer på forskellene, som bl.a. hænger sammen med forbindelsen mellem læreruddannelsens teoretiske komponenter og forskellige former for praktik – i Japan, bl.a. lektionsstudier, som reducerer behovet for at etablere en slags kunstig skolepraksis i den teoretiske undervisning.

Yukiko Asami-Johansson forsvarede sin ph.d.-afhandling den 4. oktober.

Reference:

Yukiko Asami-Johansson, Iiris Attorps & Carl Winsløw (2019). Comparing mathematics education lessons for primary school teachers: case studies from Japan, Finland and Sweden, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, DOI: 10.1080/0020739X.2019.1614688