31. januar 2019

NNF-midler til udvikling af læringsspil

Novo Nordisk Fonden

Adjunkt Jesper Bruun, IND har modtaget midler fra Novo Nordisk Fonden til at udvikle et læringsspil til Fysik C, Marsbasen, hvor eleverne sammen fortæller og udspiller historier om at bygge en base på Mars.

Helt konkret vil der blive udviklet en række scenarier á 90-100 minutters varighed, som kan spilles enkeltstående eller kædes sammen til at dække hele pensum i Fysik C. Den historie eleverne oplever drives af deres faglige valg, kunnen og udførelse af opgaver og eksperimenter. Hvis de laver fejl, får det konsekvenser for historien, men de får også feedback som de kan bruge til at prøve igen og dermed ændre historien. Projektet involverer brobygning mellem lærere, læringsspildesignere og forskere, og derfor er et antal af gymnasier involveret i udviklingsprocessen. IND samarbejder i dette projekt yderligere med Copenhagen Game Lab og Niels Bohr Institutet som begge er officielle partnere. Slutmålet er et forløb der kan bruges af fysiklærere landet over samt ny viden om hvad elever kan lære af sådanne scenarier, hvordan de kan udvikles og hvordan lærere kan undervise i dem.

Fakta: Projektstart 1. februar 2019. Projektslut 1. februar 2022.

Partnere: Copenhagen Game Lab og Niels Bohr Institutet

Støtte: 5 mio. kr. ​