Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Dokumenter
- Kap4_Revideret_februar_2020-preprint
Indsendt manuskript, 251 KB, PDF-dokument
Naturfagene spiller, eller bør spille, en stor demokratiforberedende rolle. Efterhånden relaterer de fleste samfundsmæssige problemstillinger sig på den ene eller anden måde til noget naturvidenskabeligt eller teknologisk. I naturfagsdidaktikken har man blandt andet tematiseret dette gennem begrebet socioscientific issues (SSI). Det vil sige arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger, der har et naturfagligt indhold – fx brugen af fossile brændstoffer, genterapi, forurening, osv. I dette bogkapitel beskriver jeg det historiske ophav af begrebet om SSI-undervisning, og hvordan lignende aspekter har været, og stadig er, tydelige i danske læreplaner. På den baggrund opridser jeg de seneste to årtiers forskning i SSI-undervisning på godt og ondt og kommer på den baggrund med anbefalinger til praksis. Jeg fokuserer på grundskolen som kontekst i dette kapitel, men arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger er selvfølgelig også relevant i de naturvidenskabelige fag i de gymnasiale uddannelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Fagdidaktik og demokrati |
Redaktører | Claus Haas, Christina Matthiesen |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2020 |
Sider | 51-68 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 978-87-593-3588-8 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-593-3731-5 |
Status | Udgivet - 2020 |
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 248946178