Hvordan indgår undervisningsportfolio i bedømmelse af ansøgere til videnskabelige stillinger ved universitetet?

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

Standard

Hvordan indgår undervisningsportfolio i bedømmelse af ansøgere til videnskabelige stillinger ved universitetet? / Christiansen, Frederik V; Kobayashi, Sofie; Lunddahl Jensen, Agnete; Jensen, Sofie Birch; Rattleff, Pernille; Rump, Camilla Østerberg; Wick, Peter Josef.

2015. Abstract fra DUN Konference, Vejle, Danmark.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

Harvard

Christiansen, FV, Kobayashi, S, Lunddahl Jensen, A, Jensen, SB, Rattleff, P, Rump, CØ & Wick, PJ 2015, 'Hvordan indgår undervisningsportfolio i bedømmelse af ansøgere til videnskabelige stillinger ved universitetet?', DUN Konference, Vejle, Danmark, 06/05/2015 - 07/05/2015.

APA

Christiansen, F. V., Kobayashi, S., Lunddahl Jensen, A., Jensen, S. B., Rattleff, P., Rump, C. Ø., & Wick, P. J. (2015). Hvordan indgår undervisningsportfolio i bedømmelse af ansøgere til videnskabelige stillinger ved universitetet?. Abstract fra DUN Konference, Vejle, Danmark.

Vancouver

Christiansen FV, Kobayashi S, Lunddahl Jensen A, Jensen SB, Rattleff P, Rump CØ o.a.. Hvordan indgår undervisningsportfolio i bedømmelse af ansøgere til videnskabelige stillinger ved universitetet?. 2015. Abstract fra DUN Konference, Vejle, Danmark.

Author

Christiansen, Frederik V ; Kobayashi, Sofie ; Lunddahl Jensen, Agnete ; Jensen, Sofie Birch ; Rattleff, Pernille ; Rump, Camilla Østerberg ; Wick, Peter Josef. / Hvordan indgår undervisningsportfolio i bedømmelse af ansøgere til videnskabelige stillinger ved universitetet?. Abstract fra DUN Konference, Vejle, Danmark.

Bibtex

@conference{640d7478837b428bb0b7fa8f2b6a6ead,
title = "Hvordan indg{\aa}r undervisningsportfolio i bed{\o}mmelse af ans{\o}gere til videnskabelige stillinger ved universitetet?",
abstract = "Det er en udbredt forestilling, at forskningskompetence og videnskabelig produktion vejer tungere end undervisningskompetencer ved ans{\ae}ttelse af videnskabeligt personale ved universiteterne. Bl.a. af denne grund stilles der i stigende grad krav til medsendelse af undervisningsportfolio til dokumentation af undervisningskompetence ved de danske universiteter, og siden 2011 ogs{\aa} ved K{\o}benhavns universitet. Dette er sket i Danmark i lighed med lande som Sverige, Holland, Canada og Australien. Der er imidlertid ikke lavet systematiske unders{\o}gelser af hvordan vurdering af undervisningskompetencer indg{\aa}r i bed{\o}mmelse ved ans{\ae}ttelser ved danske universiteter, og de internationale erfaringer er ogs{\aa} sparsomme. Dette kvalitative studie har til form{\aa}l at afd{\ae}kke hvordan praksis er for vurdering af undervisnings¬kompetencer p{\aa} K{\o}benhavns Universitet. Metode I dette studie vil vi alene fokusere p{\aa} de interne bed{\o}mmere i bed{\o}mmelsesudvalgene, mens det overordnede studie ogs{\aa} vil inkludere eksterne bed{\o}mmere og ans{\o}gere. Interviewpersonerne udv{\ae}lges p{\aa} tv{\ae}rs af fakulteter. Interviewene gennemf{\o}res som individuelle semi-strukturerede interviews med fokus p{\aa} specifikke bed{\o}mmelsesudvalgsarbejder. Interviewene indledes med generelle sp{\o}rgsm{\aa}l til bed{\o}mmelsesarbejdet og p{\aa} v{\ae}gtningen mellem undervisning og forskning, og herefter dr{\o}ftes den funktion de f{\ae}lles retningslinjer for portfolio har i det konkrete arbejde med vurdering af undervisningsportfolioer. Analysen vil fokusere p{\aa} deltagernes karakteristik af det Teaching and Learning Regime (Trowler & Coopers, 2010) de indg{\aa}r i, deres oplevelse af de undervisningsportfolioer de har skullet tage stilling til, samt deres oplevelse af funktionen af de f{\ae}lles retningslinjer for portfolio i fm. ans{\ae}ttelser. Vi vil bruge Star og Griesemers (1989) begreb om ”boundary objects” i analysen af retningslinjernes funktion. Resultater I opl{\ae}gget vil vi freml{\ae}gge resultater af interviewunders{\o}gelsen, og dr{\o}fte den funktion retningslinjerne spiller for bed{\o}mmere og ans{\o}gere til videnskabelige stillinger. Referencer Star, S.L. & Griesemer, J.R. (1989) Institutional Ecology, 'Translations' and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-37. Social Studies of Science 19(3). Trowler, P. & Cooper, A. (2002) Teaching and Learning Regimes: Implicit theories and recurrent practices in the enhancement of teaching and learning through educational development programmes. Higher Education Research & Development 21(3). ",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, undervisningskompetencer, undervisningsportfolio, bed{\o}mmelse",
author = "Christiansen, {Frederik V} and Sofie Kobayashi and {Lunddahl Jensen}, Agnete and Jensen, {Sofie Birch} and Pernille Rattleff and Rump, {Camilla {\O}sterberg} and Wick, {Peter Josef}",
year = "2015",
language = "Dansk",
note = "DUN Konference : Kvalitet i Undervisning ; Conference date: 06-05-2015 Through 07-05-2015",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Hvordan indgår undervisningsportfolio i bedømmelse af ansøgere til videnskabelige stillinger ved universitetet?

AU - Christiansen, Frederik V

AU - Kobayashi, Sofie

AU - Lunddahl Jensen, Agnete

AU - Jensen, Sofie Birch

AU - Rattleff, Pernille

AU - Rump, Camilla Østerberg

AU - Wick, Peter Josef

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Det er en udbredt forestilling, at forskningskompetence og videnskabelig produktion vejer tungere end undervisningskompetencer ved ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteterne. Bl.a. af denne grund stilles der i stigende grad krav til medsendelse af undervisningsportfolio til dokumentation af undervisningskompetence ved de danske universiteter, og siden 2011 også ved Københavns universitet. Dette er sket i Danmark i lighed med lande som Sverige, Holland, Canada og Australien. Der er imidlertid ikke lavet systematiske undersøgelser af hvordan vurdering af undervisningskompetencer indgår i bedømmelse ved ansættelser ved danske universiteter, og de internationale erfaringer er også sparsomme. Dette kvalitative studie har til formål at afdække hvordan praksis er for vurdering af undervisnings¬kompetencer på Københavns Universitet. Metode I dette studie vil vi alene fokusere på de interne bedømmere i bedømmelsesudvalgene, mens det overordnede studie også vil inkludere eksterne bedømmere og ansøgere. Interviewpersonerne udvælges på tværs af fakulteter. Interviewene gennemføres som individuelle semi-strukturerede interviews med fokus på specifikke bedømmelsesudvalgsarbejder. Interviewene indledes med generelle spørgsmål til bedømmelsesarbejdet og på vægtningen mellem undervisning og forskning, og herefter drøftes den funktion de fælles retningslinjer for portfolio har i det konkrete arbejde med vurdering af undervisningsportfolioer. Analysen vil fokusere på deltagernes karakteristik af det Teaching and Learning Regime (Trowler & Coopers, 2010) de indgår i, deres oplevelse af de undervisningsportfolioer de har skullet tage stilling til, samt deres oplevelse af funktionen af de fælles retningslinjer for portfolio i fm. ansættelser. Vi vil bruge Star og Griesemers (1989) begreb om ”boundary objects” i analysen af retningslinjernes funktion. Resultater I oplægget vil vi fremlægge resultater af interviewundersøgelsen, og drøfte den funktion retningslinjerne spiller for bedømmere og ansøgere til videnskabelige stillinger. Referencer Star, S.L. & Griesemer, J.R. (1989) Institutional Ecology, 'Translations' and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-37. Social Studies of Science 19(3). Trowler, P. & Cooper, A. (2002) Teaching and Learning Regimes: Implicit theories and recurrent practices in the enhancement of teaching and learning through educational development programmes. Higher Education Research & Development 21(3).

AB - Det er en udbredt forestilling, at forskningskompetence og videnskabelig produktion vejer tungere end undervisningskompetencer ved ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteterne. Bl.a. af denne grund stilles der i stigende grad krav til medsendelse af undervisningsportfolio til dokumentation af undervisningskompetence ved de danske universiteter, og siden 2011 også ved Københavns universitet. Dette er sket i Danmark i lighed med lande som Sverige, Holland, Canada og Australien. Der er imidlertid ikke lavet systematiske undersøgelser af hvordan vurdering af undervisningskompetencer indgår i bedømmelse ved ansættelser ved danske universiteter, og de internationale erfaringer er også sparsomme. Dette kvalitative studie har til formål at afdække hvordan praksis er for vurdering af undervisnings¬kompetencer på Københavns Universitet. Metode I dette studie vil vi alene fokusere på de interne bedømmere i bedømmelsesudvalgene, mens det overordnede studie også vil inkludere eksterne bedømmere og ansøgere. Interviewpersonerne udvælges på tværs af fakulteter. Interviewene gennemføres som individuelle semi-strukturerede interviews med fokus på specifikke bedømmelsesudvalgsarbejder. Interviewene indledes med generelle spørgsmål til bedømmelsesarbejdet og på vægtningen mellem undervisning og forskning, og herefter drøftes den funktion de fælles retningslinjer for portfolio har i det konkrete arbejde med vurdering af undervisningsportfolioer. Analysen vil fokusere på deltagernes karakteristik af det Teaching and Learning Regime (Trowler & Coopers, 2010) de indgår i, deres oplevelse af de undervisningsportfolioer de har skullet tage stilling til, samt deres oplevelse af funktionen af de fælles retningslinjer for portfolio i fm. ansættelser. Vi vil bruge Star og Griesemers (1989) begreb om ”boundary objects” i analysen af retningslinjernes funktion. Resultater I oplægget vil vi fremlægge resultater af interviewundersøgelsen, og drøfte den funktion retningslinjerne spiller for bedømmere og ansøgere til videnskabelige stillinger. Referencer Star, S.L. & Griesemer, J.R. (1989) Institutional Ecology, 'Translations' and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-37. Social Studies of Science 19(3). Trowler, P. & Cooper, A. (2002) Teaching and Learning Regimes: Implicit theories and recurrent practices in the enhancement of teaching and learning through educational development programmes. Higher Education Research & Development 21(3).

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - undervisningskompetencer

KW - undervisningsportfolio

KW - bedømmelse

UR - http://dun-net.dk/aktiviteter/2015/dun-konference-2015-kvalitet-i-universitetsundervisningen-forskningsbasering-praksisrelevans-og-strategisk-indsats/

M3 - Konferenceabstrakt til konference

T2 - DUN Konference

Y2 - 6 May 2015 through 7 May 2015

ER -

ID: 152094381