Informationskompetente studieledere: Om sammenhænge mellem studielederes brug af videnskilder og deres ledelsestilgange

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Informationskompetente studieledere : Om sammenhænge mellem studielederes brug af videnskilder og deres ledelsestilgange . / Harboe, Thomas; Rump, Camilla Østerberg; Hyldegård, Jette Seiden; Bruun, Jesper.

I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Bind 12, Nr. 22, 2017, s. 48-63.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Harboe, T, Rump, CØ, Hyldegård, JS & Bruun, J 2017, 'Informationskompetente studieledere: Om sammenhænge mellem studielederes brug af videnskilder og deres ledelsestilgange ', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, bind 12, nr. 22, s. 48-63. <http://www.dun-net.dk/media/299178/4-harboe-et-al.pdf>

APA

Harboe, T., Rump, C. Ø., Hyldegård, J. S., & Bruun, J. (2017). Informationskompetente studieledere: Om sammenhænge mellem studielederes brug af videnskilder og deres ledelsestilgange . Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12(22), 48-63. http://www.dun-net.dk/media/299178/4-harboe-et-al.pdf

Vancouver

Harboe T, Rump CØ, Hyldegård JS, Bruun J. Informationskompetente studieledere: Om sammenhænge mellem studielederes brug af videnskilder og deres ledelsestilgange . Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2017;12(22):48-63.

Author

Harboe, Thomas ; Rump, Camilla Østerberg ; Hyldegård, Jette Seiden ; Bruun, Jesper. / Informationskompetente studieledere : Om sammenhænge mellem studielederes brug af videnskilder og deres ledelsestilgange . I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2017 ; Bind 12, Nr. 22. s. 48-63.

Bibtex

@article{99f60a096a7240ddbaaf3781e67e9235,
title = "Informationskompetente studieledere: Om sammenh{\ae}nge mellem studielederes brug af videnskilder og deres ledelsestilgange ",
abstract = "Studieledelse er under pres fra styringstiltag, der kr{\ae}ver at studieledere i dag kan balancere kompetent mellem p{\ae}dagogisk og administrativ ledelse. Artiklen ser n{\ae}rmere p{\aa} mulige tr{\ae}k ved denne udvikling igennem en unders{\o}gelse af studielederes brug af viden og syn p{\aa} studieledelse. P{\aa} baggrund af en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse blandt studieledere p{\aa} et st{\o}rre dansk universitet identificeres en mulig sammenh{\ae}ng mellem studielederes brug af videnskilder og deres opfattelser af studieledelse. Analysens implikationer for praksis diskuteres, herunder for udvikling af studier og undervisning lokalt. Det konkluderes, at der er behov for at f{\o}lge op p{\aa} unders{\o}gelsens resultater med en st{\o}rre unders{\o}gelse.",
author = "Thomas Harboe and Rump, {Camilla {\O}sterberg} and Hyldeg{\aa}rd, {Jette Seiden} and Jesper Bruun",
note = "Paper til Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift (DUT) baseret p{\aa} konferencebidrag til Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Netv{\ae}rks-konference (DUN) i maj 2016. ; Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Netv{\ae}rk (DUN) 2016 ; Conference date: 17-05-2016 Through 18-05-2016",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "12",
pages = "48--63",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "22",
url = "http://www.dun-net.dk/aktiviteter/2016/dun-konferencen-2016/",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Informationskompetente studieledere

T2 - Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) 2016

AU - Harboe, Thomas

AU - Rump, Camilla Østerberg

AU - Hyldegård, Jette Seiden

AU - Bruun, Jesper

N1 - Paper til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT) baseret på konferencebidrag til Dansk Universitetspædagogisk Netværks-konference (DUN) i maj 2016.

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Studieledelse er under pres fra styringstiltag, der kræver at studieledere i dag kan balancere kompetent mellem pædagogisk og administrativ ledelse. Artiklen ser nærmere på mulige træk ved denne udvikling igennem en undersøgelse af studielederes brug af viden og syn på studieledelse. På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt studieledere på et større dansk universitet identificeres en mulig sammenhæng mellem studielederes brug af videnskilder og deres opfattelser af studieledelse. Analysens implikationer for praksis diskuteres, herunder for udvikling af studier og undervisning lokalt. Det konkluderes, at der er behov for at følge op på undersøgelsens resultater med en større undersøgelse.

AB - Studieledelse er under pres fra styringstiltag, der kræver at studieledere i dag kan balancere kompetent mellem pædagogisk og administrativ ledelse. Artiklen ser nærmere på mulige træk ved denne udvikling igennem en undersøgelse af studielederes brug af viden og syn på studieledelse. På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt studieledere på et større dansk universitet identificeres en mulig sammenhæng mellem studielederes brug af videnskilder og deres opfattelser af studieledelse. Analysens implikationer for praksis diskuteres, herunder for udvikling af studier og undervisning lokalt. Det konkluderes, at der er behov for at følge op på undersøgelsens resultater med en større undersøgelse.

UR - http://www.dun-net.dk/media/235176/studieledernes-egne-oplevelser-af-rammer-og-vilkaar-for-paedagogisk-ledelse-paper.pdf

UR - http://www.dun-net.dk/aktiviteter/2016/dun-konferencen-2016/

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 12

SP - 48

EP - 63

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 22

Y2 - 17 May 2016 through 18 May 2016

ER -

ID: 222749625