Hvad kan man lære af at se andre undervise?

Ved Carl Winsløw, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet

Der er mange teoretiske bud på, hvordan man kan beskrive den viden, som en lærer har eller bør have - fx i relation til de emner eller fag, hun underviser i. Ikke mindre interessant er studiet af hvordan en sådan viden opstår og udvikles. Den antropologisk-didaktiske tilgang til dette store og spændende emne tager udgangspunkt i "small scale" analyser af hvordan lærere udvikler deres viden i en konkret sammenhæng (institutionel, faglig, kulturel etc.).

I samarbejde med T. Miyakawa (Joetsu U., Japan) har jeg gennemført en sådan analyse i den særlige sammenhæng, som udgøres af "åbne lektioner" i Japan. Den første halve time præsenteres projektets grundlæggende problemstilling og kontekst. Dernæst gennemføres korte gruppediskussioner af (ligeledes korte) videoklip fra en åben lektion (matematik, 2. klasse), baseret på meget konkrete spørgsmål. Vi samler op på svarene sammen. Til allersidst diskuteres den mere principielle problemstilling, på basis af det foregående arbejde: hvilke muligheder og forhindringer indebærer ideen om "åben lektion" i forhold til at udvikle fælles viden i faglærergruppe? Og i en hel faglærerprofession?

Deltagelse i seminaret er gratis men tilmelding er påkrævet. Send en mail til indsigt@ind.ku.dk senest 20. februar 2011