Om at være studerende på en kønsskæv uddannelse

INDsigt ved Lene Møller Madsen, IND

Præsentationen tager udgangspunkt i et EU-projekt (IRIS), hvor vi har arbejder med rekruttering til og fastholdelse på videregående uddannelser inden for teknik, naturvidenskab og matematik (STEM-uddannelserne). Et af vores delprojekter handler om studier med en skæv kønsfordeling. Med projektet har vi ønsket at få viden om hvordan det opleves at være studerende på studier med en skæv kønsfordeling. Fokus er på hvordan køn betydningstilskrives på disse studier i den konkrete undervisning, samspillet mellem lærere og studerende og de studerende imellem samt i de studerendes forestillinger om studielivet, den gode studerende og de studerendes fremtid indenfor faget. Empirisk har vi undersøgt studierne datalogi og molekylær biomedicin på KU samt Nanoteknologi på DTU.

Se også hjemmesiden for  IRIS-projektet.

Sted: Institut for Naturfagenes Didaktik, Observatoriebygningen, Øster Voldgade 3, 2100 Kbh K. Indgangen til højre. Seminaret holdes i Undervisningslokalet.

NB: Bemærk starttidspunkt: kl. 13.15. (Det er en time tidligere end sædvanligt for INDsigt)

Deltagelse i seminaret er gratis, men vi beder om en tilmelding. Send en mail til indsigt@ind.ku.dk helst senest den 25. oktober 2011