Elevers opfattelse af fiktive historier som læringsredskab i naturfag

INDsigt ved Mai Murmann, IND/Experimentarium

Mai MurmannKan man bruge de velkendte strukturer fra eventyr, til at skabe interesse og forståelse for naturfag? I denne INDsigt fortæller jeg om, hvordan elever kan bruge fiktive historier i naturfagsundervisningen på skoler og science centre. Oplægget tager afsæt i min ph.d.-afhandling, hvor jeg har designet et narrativt skoleforløb kaldet "Kejseren der troede sine egne øjne" og undersøgt, hvordan eleverne forholder sig til historien som et læringsredskab i naturfag.

I hovedtræk viser afhandlingen elevernes internalisering og eksternalisering af et historie-baseret undervisningsforløb. Min forskning viser, at historien har en særlig "natur" i undervisningshenseender, hvor de eksisterende strukturer fra undervisningsmiljøet påvirker elevernes opfattelse af den som redskab. Derfor har eleverne ofte en distance til historien, og den er primært i brug, når den introduceres af læreren. Historien udgør en slags "kontrolleret leg", der binder undervisningen sammen, og gør den meningsfuld, motiverende og bidrager til indlevelse i undervisningen.

Under oplægget skal vi både prøve at bruge historier selv og diskutere hvordan det særlige design jeg har brugt i ph.d.-afhandlingen'en kan påvirke elevernes opfattelse af historien.

BEMÆRK - SEMINARET FINDER STED 10. MAJ 2012.
DATOEN ER ÆNDRET I FORHOLD TIL DET OPRINDELIGT ANNONCEREDE.

Deltagelse i seminaret er gratis men tilmelding er påkrævet. Send en mail til indsigt@ind.ku.dk senest 07-05-2011

Relateret link: Mai Murmanns forsvarer sin ph.d.-afhandling den 29. februar 2012