Effekten af Inquiry Based Science Education hos gymnasiefremmede elever

Specialeforsvar ved Nina Hedegaard Christensen.

Resumé af specialet:

Da der ifølge evalueringsinstituttet er sket en skævvridning i elevernes niveau i gymnasiet, er det oplagt at finde en måde at mindske denne. En mulighed for at gøre dette er ved at ændre undervisningsmetoden. Størstedelen af undervisningen i Danmark bliver planlagt fra en deduktiv vinkel, hvor undervisningen primært er lærerstyret. Af samme årsag, vil det derfor være naturligt at undersøge om en mere elevinkluderende undervisning, kan være en af løsningerne på skævvridningen.
Undervisningsmetoden Inquiry Based Science Education (IBSE) bygger netop på mere aktivitet fra eleverne, hvorfor denne blev brugt i undersøgelsen. Undervisningen blev evalueret i biologi, i to 1.g klasser på et gymnasium i Sydjylland, hvor der blev undervist med IBSE i syv uger.

I undersøgelsens første del blev "den almindelige" undervisning analyseret. Her udtrykte eleverne et ønske om mere praktisk arbejde i undervisningen, samt større indflydelse på eksempelvis valg af emner. I 1.a forsøgte læreren at gøre undervisningen innovativ og varierende, blandt andet ved at inkludere eleverne i små øvelser. I 1.b blev undervisningen styret af opgaveark, som læreren uddelte til elverne, der arbejdede i grupper for at besvare spørgsmål relateret til dagens lektier.
I den første del, blev der foretaget en test af eleverne, som viste en stor forskel i elevernes faglige niveau. I 1.a havde eleverne et gennemsnit i denne test på 5,5 (1,0 under klassens årskarakterer), hvor de i 1.b havde et gennemsnit på 2,2 (4,5 under årskaraktererne).

I undersøgelsens anden del blev tre elever fra begge klasser efter 3 uger interviewet om den nye undervisning. Klassernes samlede oplevelse blev analyseret, baseret på spørgeskemaer. Det viser sig at eleverne var særligt glade for IBSE modellens fang og forsk fase, men oplevede visse bekymringer med forklar fasen, som indeholer elementer, der især kendetegnes som problematiske for gymnasiefremmede elever.

Det konkluderes at eleverne synes undervisningsmetoden gav dem større interesse og glæde ved undervisningen. Derudover viser de to tests i begge klasser en forbedring af elevernes faglige niveau.

Vejleder: Lars Ulriksen, IND

Censor: Grete Hansen