Fremdriftsreformen - set i et universitetspædagogisk perspektiv

Kursusholdere: Thomas Harboe (Pædagogisk Center Samfundsvidenskab), Camilla Rump (Institut for Naturfagenes Didaktik), Vibeke Damlund (TEACH)

Målgruppe: Ledere og centrale ressourcepersoner med arbejdsopgaver indenfor uddannelsesudvikling og –design

Indhold: Den uddannelsespolitiske dagsorden på KU har længe været fokuseret på studiefremdrift, og ofte ender diskussionerne i studieadministrative tiltag, om fx hvordan kravet til studerendes øget arbejdsindsats kan registreres og håndhæves. Spørgsmålet, som dette kursus vil forfølge, er, om der er universitetspædagogiske tiltag, der på konstruktiv vis kan supplere de studieadministrative tiltag med henblik på at sikre studiefremdrift og samtidigt fremme kvalitet i undervisningen.

Formiddagsmødet tager udgangspunkt i rapporten ”Anbefalinger til bedre og hurtigere studiegennemførsel på Københavns Universitet” der er udarbejdet af et paritetisk 12-mandsudvalg med deltagelse af rektor og prorektor. Rapporten er et godt eksempel på, hvordan KU arbejder på at kombinere studieadministrative og universitetspædagogiske tiltag i fremdriftsreformen, og rapporten giver ti anbefalinger om hvordan KU kan geare organisationen med fx klarere kursusbeskrivelser, kortere sagsbehandlingstider, introduktionsprogrammer for både BA og KA studerende og meget mere.

Rapporten har efterfølgende været grundlag for udformning af ”KU's fempunktsplan for uddannelseskvalitet”.

Vi vil på formiddagsmødet se på udvalgte dele af rapporten og give universitetspædagogiske bud på, hvordan KU kan arbejde med dette. Der vil også være mulighed for, at deltagerne kan arbejde med deres eget udviklingsprojekt i samarbejde med de andre deltagere i mødet.