Forskningsprojektet ASTE

Ved Klaus Rasmussen, ph.d.-studerende ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet

Den tværfaglige læreruddannelse ”Advanced Science Teacher Education” (ASTE) har nu været i støbeskeen i to år og er endelig kommet godt i vej. Denne eksperimentelle læreruddannelse er skabt i samarbejde mellem skoler, professionshøjskoler og universiteter, og der har været mange udfordringer og ændringer undervejs i processen. Derimod er forskningsprojektet knyttet til ASTE forløbet hovedsageligt efter planen, og herunder ligger mit ph.d.-projekt som vil være emnet for denne INDsigt.

Jeg vil fremlægge hovedtrækkene i udviklingsprojektet ASTE, men vil i særlig grad fokusere på de tre perspektiver som min forskning drejer sig om. Det er i første omgang det tværfaglige aspekt omkring matematik og naturfagene. Hvorledes kan det interdisciplinære sammenspil være i en læreruddannelse? På hvilken måde tænker udviklerne tværfaglighed, og kan de store forhåbninger til faglig og didaktisk synergi indfries? I anden omgang ses på det inter-institutionelle aspekt. Hvad sker der, når de tre institutionelle lag skal samarbejde om at udvikle det tværfaglige? På den måde er dette perspektiv en ekstra kompleksitet som tilføres det interdisciplinære sammenspil. I tredje omgang er der fokus på de institutionelle lags møde i skolens konkrete praksis gennem lektionsstudier, og det bliver tydeligt at forskelligheder i diskursen omkring den fælles observerede praksis udgør et stort udviklingspotentiale for lærerprofessionen og forståelsen i mellem primære, sekundære og tertiære lag i uddannelsessystemet.

Den forskningsmæssige erkendelse som fremkommer under projektet beskrives i og analyseres indenfor den teoretiske ramme af ATD (Den Antropologiske Teori om Didaktik), hvor viden opregnes i såkaldte praxeologier, der betragtes som institutionelt situerede. Denne INDsigt vil derfor også give et indblik i dette forskningsparadigme, og ovenstående tre perspektiver vil blive eksemplificeret på baggrund af allerede udarbejdede artikler.

Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest  5. juni. INDsigt - tilmelding