Aktiv læring giver forelæsninger baghjul

Ved postdoc Jesper Bruun, Institut for Naturfagenes Didaktik

I maj 2014 udgav Proceedings of the National Academy of Science (PNAS) et omfattende metastudie over studier som sammenligner aktiv læring med forelæsninger i science- og matematikkurser på universitetsniveau.Konklusionen var, at undervisning med aktiv læring gav markant bedre resultater end traditionelle forelæsningsbaserede kurser som vi kender fra universitetet.

Ikke alene lærer studerende mere, når man aktiverer dem, flere af dem gennemfører kurser og de præsterer bedre til eksamen. Hvis konklusionen holder betyder det, at der er penge at spare på både beståelsesprocenter og frafald. Det betyder også at universiteterne ved at omlægge undervisningen kan få bedre studerende og i sidste ende bedre kandidater i naturfagene og matematik.

Denne INDsigt handler om artiklen Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics (Scott, Eddy, McDonough, Smith, Okoroafor, Jordt og Wenderoth, 2014). Efter en kortfattet præsentation af artiklens metoder og resultater, lægger vi op til diskussion: I hvilken grad kan vi stole på resultaterne? Hvad er konsekvenserne for undervisning på universitetsplan? Er det overhovedet etisk forsvarligt at have forelæsningstunge kurser?

Bemærk tidspunktet for dette seminar er kl. 15.15-17. Seminaret afholdes i AUD 04, HCØ, Universitetsparken 5, 2100 København Ø. Lige inden dette arrangement afholdes et MSO-seminar, som man er meget velkommen til også at deltage i.

Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest 14. december: Tilmeldingen er lukket.