Folkeskolereform og naturfagsundervisning

Ved Keld Nørgaard, Undervisningsministeriet

Fra skoleåret 2015/16 bliver de nye, forenklede Fælles Mål gældende, men allerede i indeværende skoleår har mange skoler fået dispensation til at arbejde med de nye mål. Fælles Mål 2009 adskiller sig på mange områder fra de forenklede Fælles Mål, og skiftet fra fokus på undervisning til fokus på læring må nødvendigvis få konsekvenser for folkeskolens undervisning – også i naturfagene.

Med de forenklede Fælles Mål stilles desuden yderligere krav til naturfagslærerne om samarbejde, hvilket både omfatter planlægning, gennemførelse og evaluering af fællesfaglige undervisningsforløb. Dette kan i mange tilfælde være en udfordring for både den rutinerede og den nye naturfagslærer. En periodevis, fællesfaglig naturfagsundervisning må desuden få betydning for fagligheden og dermed også for elevernes læringsudbytte. Vi vil på seminaret diskutere konsekvenserne og mulighederne for naturfagsundervisningen i folkeskolen.

Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest den 20. november: Tilmeldingen er lukket.