Kønsinklusion på museer og science centre

INDsigt ved Marianne Achiam og Henriette Tolstrup Holmegaard, Institut for Naturfagenes Didaktik
Bemærk: Seminarstart kl. 14:30

Naturhistoriske museer, science centre og andre institutioner uden for det formelle skolesystem har et stærkt potentiale til at gøre både piger og drenge interesserede i naturvidenskab. Desværre viser forskningen, at der ofte er stærke, indbyggede kønnetheder i den måde, naturvidenskab kommunikeres og diskuteres på, både i forskningsinstitutionerne og i samfundet – og at denne kønnethed i mange tilfælde slår igennem i museers formidling. Dette betyder, at formidlingsaktiviteter der skulle være inddragende og engagerende for alle børn faktisk for nogle børn kan virke ekskluderende og fremmedgørende.

Projektet Hypatia, som oplægsholderne er en del af, arbejder med netop denne problematik. Nærværende workshop vil præsentere ny forskning om kønsinklusion, og derefter kort introducere Hypatias ramme til analyse af formidlingsaktiviteter på museer og science centre. Derefter vil deltagerne få lejlighed til selv at arbejde med rammen ud fra nogle konkrete cases. Vi afslutter workshoppen med en sammenfatning og fælles diskussion af deltagernes input.

Læs mere om Hypatia: https://www.ind.ku.dk/Nyheder/2015/hypatia/.

Deltagelse i seminaret er gratis, men vi beder om en tilmelding senest 21. oktober 2016.