Forenklede Fælles Mål– muligheder og begrænsninger for praksis i folkeskolens naturfagsundervisning.

INDsigt ved Sanne Schnell Nielsen, Professionshøjskolen UCC og Institut for Naturfagenes Didaktik, KU.

Fælles Mål er udarbejdet med henblik på at understøtte lærerens arbejde med at få omsat intentionerne i folkeskoleloven til praksis i skolen. Der sker løbende en revidering af Fælles Mål. Fra skoleåret 2015/16 blev den seneste udgave, de nye Forenklede Fælles Mål gældende. Ifølge Forenklede Fælles Mål skal der nu i alle naturfagene udover de fagspecifikke mål også arbejdes med fagenes praksis inden for de fire kompetenceområder: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

Vi vil på seminaret diskutere, hvordan indholdet og formatet i de Forenklede Fælles Mål kan bidrage til eller udgøre en barriere for, at lærerne kan omsætte kompetenceområderne til praksis i skolen. Der vil blive præsenteret konkrete eksempler med udgangspunkt i modelleringskompetenceområdet.

Deltagelse i seminaret er gratis, men vi beder om en tilmelding senest den 26. maj 2016: Tilmelding er lukket.