Ph.d.-forsvar

Ane von der Fehr forsvarede sin ph.d.-afhandling med titlen: Exploring social networks of science education actors in Danish Science Municipalities.

Baggrund og resume:

Som opfølgning på Science-kommune-projektet iværksatte Astra og Institut for Naturfagenes Didaktik, KU et erhvervs-ph.d.-projekt med formål at undersøge erfaringerne med kommunal udvikling af naturfagsområdet. Innovationsfonden og Lundbeckfonden finansierede projektet, som havde fokuseret på de kommunale naturfagsnetværk bestående af forskellige aktører involveret i udvikling af naturfagsområdet. På baggrund af sociale netværksanalyser blev de kommunale naturfagsnetværk i fire udvalgte Science-kommuner kortlagt og undersøgt med henblik på udforskning af de centrale aktørers påvirkning af udviklingen. Resultaterne peger på vigtigheden af at understøtte de centrale aktører i de kommunale naturfagsnetværk for at mobilisere ressourcer til udvikling af naturfagsområdet.

Vejledere:

Akademisk vejleder: Jan Sølberg, Lektor ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Virksomhedsvejleder: Hans Colind Hansen, konsulent ved Astra

Bedømmelsesudvalg:

• Jens Dolin, Professor ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
  • Martin Krabbe Sillasen, docent, ph.d. ved VIA Læreruddannelsen i Silkeborg og Center for forskning & udvikling VIA Didaktik
  • Christian Waldstrøm, Lektor ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet

Afhandlingen kan hentes her (pdf).