At være få blandt de mange: Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Denne artikel handler om at studere på tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser. Vi undersøger, hvilke positioner der er legitime, og hvilke der ikke er, i relation til de studerendes køn. Gennem en analyse af forskellige uddannelser inden for to forskellige uddannelsesniveauer, ungdomsuddannelser og universitetsniveauet, udforsker vi kompleksiteten i de kønnede positioner, eleverne og de studerende indtager. Analysen viser, at både kvindelige og mandlige studerende må engagere sig i kønnede identitetsforhandlinger for at blive integreret i deres uddannelser på begge niveauer. Den kønnede identitetsforhandling sker i relation til samfundsmæssigt gældende normer og stereotyper og i relation til kønnede forestillinger om kompetencer knyttet til feltet. Det er ikke alene det køn, som er i mindretal, som skal forhandle sit køn. Variationer inden for måderne at gøre flertalskønnet på betyder, at begge køn må forhandle deres praksis.
Original languageDanish
Title of host publicationDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
EditorsChristian Helms Jørgensen
Number of pages18
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherRoskilde Universitetsforlag
Publication date2013
Pages169-186
Chapter9
ISBN (Print)978-87-7867-397-8
Publication statusPublished - 2013

Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk


No data available

ID: 48811831