At være få blandt de mange: Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Documents
- Madsen Holmegaard og Ulriksen At være få (scannet fra bogen).docx
3.11 MB, PDF document
Denne artikel handler om at studere på tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser. Vi undersøger, hvilke positioner der er legitime, og hvilke der ikke er, i relation til de studerendes køn. Gennem en analyse af forskellige uddannelser inden for to forskellige uddannelsesniveauer, ungdomsuddannelser og universitetsniveauet, udforsker vi kompleksiteten i de kønnede positioner, eleverne og de studerende indtager. Analysen viser, at både kvindelige og mandlige studerende må engagere sig i kønnede identitetsforhandlinger for at blive integreret i deres uddannelser på begge niveauer. Den kønnede identitetsforhandling sker i relation til samfundsmæssigt gældende normer og stereotyper og i relation til kønnede forestillinger om kompetencer knyttet til feltet. Det er ikke alene det køn, som er i mindretal, som skal forhandle sit køn. Variationer inden for måderne at gøre flertalskønnet på betyder, at begge køn må forhandle deres praksis.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne |
Editors | Christian Helms Jørgensen |
Number of pages | 18 |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Roskilde Universitetsforlag |
Publication date | 2013 |
Pages | 169-186 |
Chapter | 9 |
ISBN (Print) | 978-87-7867-397-8 |
Publication status | Published - 2013 |
Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk
No data available
ID: 48811831