Hvorfor vælger de unge ikke naturvidenskab? En kvalitativ undersøgelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Hvorfor vælger de unge ikke naturvidenskab? En kvalitativ undersøgelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde. / Holmegaard, Henriette Tolstrup; Madsen, Lene Møller; Ulriksen, Lars.

In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Vol. 2015, No. 3, 2015, p. 43-59.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Holmegaard, HT, Madsen, LM & Ulriksen, L 2015, 'Hvorfor vælger de unge ikke naturvidenskab? En kvalitativ undersøgelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde', MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, vol. 2015, no. 3, pp. 43-59.

APA

Holmegaard, H. T., Madsen, L. M., & Ulriksen, L. (2015). Hvorfor vælger de unge ikke naturvidenskab? En kvalitativ undersøgelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 2015(3), 43-59.

Vancouver

Holmegaard HT, Madsen LM, Ulriksen L. Hvorfor vælger de unge ikke naturvidenskab? En kvalitativ undersøgelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2015;2015(3):43-59.

Author

Holmegaard, Henriette Tolstrup ; Madsen, Lene Møller ; Ulriksen, Lars. / Hvorfor vælger de unge ikke naturvidenskab? En kvalitativ undersøgelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde. In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2015 ; Vol. 2015, No. 3. pp. 43-59.

Bibtex

@article{0010f398ef674d13ab41f28eda4f6821,
title = "Hvorfor v{\ae}lger de unge ikke naturvidenskab?: En kvalitativ unders{\o}gelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde",
abstract = "Denne artikel handler om hvorfor elever med interesse for naturvidenskab v{\ae}lger ikke at forts{\ae}tte p{\aa} en videreg{\aa}ende teknat-uddannelse. Gennem en analyse af interviews med 38 stx- og htx-elever lige f{\o}r studentereksamen giver artiklen indsigt i elevernes overvejelser og forestillinger om teknat-uddannelser, overvejelser der er afg{\o}rende for hvilken uddannelse de v{\ae}lger. Unders{\o}gelsen viser at elevernes valg p{\aa}virkes af s{\aa}vel deres oplevelser med naturvidenskab i gymnasiet som deres forestillinger om hvordan en videreg{\aa}ende teknat-uddannelse og de efterf{\o}lgende jobmuligheder vil v{\ae}re, og at fravalget bl.a. er knyttet til for sn{\ae}vre muligheder for hvilke identiteter der opleves at v{\ae}re adgang til inden for omr{\aa}det.",
author = "Holmegaard, {Henriette Tolstrup} and Madsen, {Lene M{\o}ller} and Lars Ulriksen",
year = "2015",
language = "Dansk",
volume = "2015",
pages = "43--59",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvorfor vælger de unge ikke naturvidenskab?

T2 - En kvalitativ undersøgelse af gymnasieelevers valgovervejelser og identitetsarbejde

AU - Holmegaard, Henriette Tolstrup

AU - Madsen, Lene Møller

AU - Ulriksen, Lars

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Denne artikel handler om hvorfor elever med interesse for naturvidenskab vælger ikke at fortsætte på en videregående teknat-uddannelse. Gennem en analyse af interviews med 38 stx- og htx-elever lige før studentereksamen giver artiklen indsigt i elevernes overvejelser og forestillinger om teknat-uddannelser, overvejelser der er afgørende for hvilken uddannelse de vælger. Undersøgelsen viser at elevernes valg påvirkes af såvel deres oplevelser med naturvidenskab i gymnasiet som deres forestillinger om hvordan en videregående teknat-uddannelse og de efterfølgende jobmuligheder vil være, og at fravalget bl.a. er knyttet til for snævre muligheder for hvilke identiteter der opleves at være adgang til inden for området.

AB - Denne artikel handler om hvorfor elever med interesse for naturvidenskab vælger ikke at fortsætte på en videregående teknat-uddannelse. Gennem en analyse af interviews med 38 stx- og htx-elever lige før studentereksamen giver artiklen indsigt i elevernes overvejelser og forestillinger om teknat-uddannelser, overvejelser der er afgørende for hvilken uddannelse de vælger. Undersøgelsen viser at elevernes valg påvirkes af såvel deres oplevelser med naturvidenskab i gymnasiet som deres forestillinger om hvordan en videregående teknat-uddannelse og de efterfølgende jobmuligheder vil være, og at fravalget bl.a. er knyttet til for snævre muligheder for hvilke identiteter der opleves at være adgang til inden for området.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2015

SP - 43

EP - 59

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 3

ER -

ID: 143353115