Institutionaliseringen af fagets videnskabsteori

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Institutionaliseringen af fagets videnskabsteori. / Engelhardt, Robin; Christiansen, Frederik V; Johansen, Mikkel Willum.

Fagets Videnskabsteori. ed. / Tom Børsen; David Budtz Pedersen; Hanne Andersen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. p. 35-49.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Engelhardt, R, Christiansen, FV & Johansen, MW 2018, Institutionaliseringen af fagets videnskabsteori. in T Børsen, DB Pedersen & H Andersen (eds), Fagets Videnskabsteori. Samfundslitteratur, Frederiksberg, pp. 35-49.

APA

Engelhardt, R., Christiansen, F. V., & Johansen, M. W. (2018). Institutionaliseringen af fagets videnskabsteori. In T. Børsen, D. B. Pedersen, & H. Andersen (Eds.), Fagets Videnskabsteori (pp. 35-49). Samfundslitteratur.

Vancouver

Engelhardt R, Christiansen FV, Johansen MW. Institutionaliseringen af fagets videnskabsteori. In Børsen T, Pedersen DB, Andersen H, editors, Fagets Videnskabsteori. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2018. p. 35-49

Author

Engelhardt, Robin ; Christiansen, Frederik V ; Johansen, Mikkel Willum. / Institutionaliseringen af fagets videnskabsteori. Fagets Videnskabsteori. editor / Tom Børsen ; David Budtz Pedersen ; Hanne Andersen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. pp. 35-49

Bibtex

@inbook{b5b805a3d7ee4e49aead16ee38bb7a2e,
title = "Institutionaliseringen af fagets videnskabsteori",
abstract = "P{\aa} K{\o}benhavns Universitet er fagets videnskabsteori (FVT) blevet organiseret p{\aa} meget forskellig vis. P{\aa} nogle uddannelser er kurset en del af st{\o}rre tv{\ae}rfaglige forskningsmilj{\o}er, p{\aa} andre st{\aa}r enkeltforskere alene med ansvaret, og p{\aa} nogle tredje k{\o}ber man sig til eksterne l{\ae}rere eller bruger kurset til marginalt besl{\ae}gtede form{\aa}l. Med udgangspunkt i den institutionelle teoris tre s{\o}jler (den regulative, normative og kulturelt-kognitive s{\o}jle) (Scott, 2008) vil vi analysere, hvordan institutionaliseringen af FVT er forl{\o}bet p{\aa} KUs natur- og sundhedsvidenskabelige fakulteter. Vi vil argumentere for, at en succesfuld institutionalisering af FVT kr{\ae}ver et st{\o}rre strategisk fokus p{\aa} de normative og kulturelt-kognitive aspekter.",
author = "Robin Engelhardt and Christiansen, {Frederik V} and Johansen, {Mikkel Willum}",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-593-3109-5",
pages = "35--49",
editor = "Tom B{\o}rsen and Pedersen, {David Budtz} and Hanne Andersen",
booktitle = "Fagets Videnskabsteori",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Institutionaliseringen af fagets videnskabsteori

AU - Engelhardt, Robin

AU - Christiansen, Frederik V

AU - Johansen, Mikkel Willum

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - På Københavns Universitet er fagets videnskabsteori (FVT) blevet organiseret på meget forskellig vis. På nogle uddannelser er kurset en del af større tværfaglige forskningsmiljøer, på andre står enkeltforskere alene med ansvaret, og på nogle tredje køber man sig til eksterne lærere eller bruger kurset til marginalt beslægtede formål. Med udgangspunkt i den institutionelle teoris tre søjler (den regulative, normative og kulturelt-kognitive søjle) (Scott, 2008) vil vi analysere, hvordan institutionaliseringen af FVT er forløbet på KUs natur- og sundhedsvidenskabelige fakulteter. Vi vil argumentere for, at en succesfuld institutionalisering af FVT kræver et større strategisk fokus på de normative og kulturelt-kognitive aspekter.

AB - På Københavns Universitet er fagets videnskabsteori (FVT) blevet organiseret på meget forskellig vis. På nogle uddannelser er kurset en del af større tværfaglige forskningsmiljøer, på andre står enkeltforskere alene med ansvaret, og på nogle tredje køber man sig til eksterne lærere eller bruger kurset til marginalt beslægtede formål. Med udgangspunkt i den institutionelle teoris tre søjler (den regulative, normative og kulturelt-kognitive søjle) (Scott, 2008) vil vi analysere, hvordan institutionaliseringen af FVT er forløbet på KUs natur- og sundhedsvidenskabelige fakulteter. Vi vil argumentere for, at en succesfuld institutionalisering af FVT kræver et større strategisk fokus på de normative og kulturelt-kognitive aspekter.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-593-3109-5

SP - 35

EP - 49

BT - Fagets Videnskabsteori

A2 - Børsen, Tom

A2 - Pedersen, David Budtz

A2 - Andersen, Hanne

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -

ID: 196009244