Naturfagsdidaktik i kontekster uden for skolen
Forskergruppen beskæftiger sig med naturfaglig formidling og kommunikation uden for skolen, for eksempel på museer, i science centre, akvarier, zoologiske og botaniske haver, og andre miljøer.
Vi er særligt interesserede i hvordan naturfaglige miljøer uden for skolen kan forberede børn og voksne til en bæredygtig fremtid. Denne interesse er gradvist bygget op af forskning fra flere forskellige områder: undersøgelser af hvordan kritiske naturvidenskabelige emner såsom sundhed, biodiversitet, og klima (bedst kan) ‘transponeres’ til naturfaglige læringsmiljøer, og hvordan de ultimativt opleves af besøgende i disse miljøer; undersøgelser af tværgående temaer såsom in- og eksklusion i udstillinger, og kortlægninger af de institutionelle betingelser for formidling og kommunikation af høj kvalitet.
Eksempler på forskningsspørgsmål:
- Hvordan kan principper fra postmoderne feministisk teori operationaliseres i udstillingsdesign gennem en design-baseret tilgang?
- Hvad er den nuværende udbredelse af og status for bæredygtighedsformidling i naturfaglige læringsmiljøer i Danmark?
- Hvilke aspekter af køn og etnicitet kan observeres i samtaler blandt besøgende i en udstilling om hominider i et naturhistorisk museum?
Forskergruppemedlemmer
Interne
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Henry James Evans | Ph.d.-stipendiat | +45 353-30098 | |
Line Bruun Nicolaisen | Postdoc | +45 353-33962 | |
Marianne Achiam | Lektor, viceinstitutleder | +45 353-20357 |
Kontakt
Lektor Marianne Achiam, (forskergruppeleder), achiam@ind.ku.dk
Eksterne forskere:
Navn | Titel |
---|---|
Israel Rosalino | Gæsteforsker |
Mere information på forskergruppens engelsksprogede side.