Naturfagsdidaktik i kontekster uden for skolen

Forskergruppen beskæftiger sig med naturfaglig formidling og kommunikation uden for skolen, for eksempel på museer, i science centre, akvarier, zoologiske og botaniske haver, og andre miljøer.

Foto: Planetarium

Vi er særligt interesserede i hvordan naturfaglige miljøer uden for skolen kan forberede børn og voksne til en bæredygtig fremtid. Denne interesse er gradvist bygget op af forskning fra flere forskellige områder: undersøgelser af hvordan kritiske naturvidenskabelige emner såsom sundhed, biodiversitet, og klima (bedst kan) ‘transponeres’ til naturfaglige læringsmiljøer, og hvordan de ultimativt opleves af besøgende i disse miljøer; undersøgelser af tværgående temaer såsom in- og eksklusion i udstillinger, og kortlægninger af de institutionelle betingelser for formidling og kommunikation af høj kvalitet.

Eksempler på forskningsspørgsmål:

  • Hvordan kan principper fra postmoderne feministisk teori operationaliseres i udstillingsdesign gennem en design-baseret tilgang?
  • Hvad er den nuværende udbredelse af og status for bæredygtighedsformidling i naturfaglige læringsmiljøer i Danmark?
  • Hvilke aspekter af køn og etnicitet kan observeres i samtaler blandt besøgende i en udstilling om hominider i et naturhistorisk museum?

Forskergruppemedlemmer

Interne

Navn Titel Telefon E-mail
Henry James Evans Ph.d.-stipendiat +45 353-30098 E-mail
Line Bruun Nicolaisen Ph.d.-studerende +45 353-33962 E-mail
Marianne Achiam Lektor, viceinstitutleder +45 353-20357 E-mail
Sara Tougaard Konsulent +45 353-37771 E-mail

Kontakt

Lektor Marianne Achiam (forskergruppeleder)

Eksterne forskere:

Navn Titel
Israel Rosalino Gæsteforsker

Mere information på forskergruppens engelsksprogede side.