11. april 2017

Feedback er noget vi giver til hinanden

Bachelorprojekt. IND's studenterserie Nr. 55. Biologi.

Laura Mark Jensen, april 2017.

"Feedback er noget vi giver til hinanden" - [7,54Mb]

Vejleder: Marianne Ellegaard
Medvejleder: Bjørn Friis Johannsen

Abstract

Hvad er feedback egentlig? Hvordan skal det anvendes og forstås? Hvordan kan den teori vi besidder om emnet overføres til praksis, og hvordan kan man identificere og formulere kriterier for feedback?
Hvordan kan man inddrage de studerende i processen, og kan det ske ved hjælp af rubrics?
Målet med specialeprojektet er først og fremmest at belyse ovenstående problemstillinger ved at undersøge, hvordan man kan implementere peer feedback som en formativ evalueringspraksis ved hjælp af rubrics, på kurset almen mikrobiologi, på Københavns Universitet.

Rapporten giver indledningsvis en introduktion til feedback som begreb, hvor teorien bag belyses og diskuteres. På baggrund af denne teori, demonstrerer opgaven, hvordan den pågældende teori kan anvendes i praksis ved at koble den til et konkret eksempel, hvor der er særligt fokus på, hvordan man kan identificere evalueringskriterier ud fra tidligere eksamensopgaver og interview, samt hvordan man kan anvende rubrics som evalueringsmetode. Afslutningsvis vil de studerendes rolle i feedbackprocessen inddrages, efterfulgt af en diskussion og kritik af teori og metode.

Abstract in English

This thesis focuses on how students can be involved in formative assessment through peer feedback on a microbiology course. Relevant literature are drawn to argue how to prepare for formative assessment when involving students and emphasizes how students learning outcome can be enhanced through peer feedback. Criteria for the assessment are identified through analysis of former exam papers and . The terms and use of rubrics are discussed, and a rubric is selected based on the purpose of the assessment. It concludes that students can be involved in the assessment of their own learning if 1) reliable criteria are identified, and if 2) a proper rubric for the purpose has been selected. Furthermore, 3) the whole process of peer feedback must be well organized, so that the students can identify a clear purpose of their involvement.