Erfaringer og materialer fra et fagligt og didaktisk efteruddannelseskursus til lærere i de naturvidenskabelige fag i gymnasiet/hf og folkeskoler

Traditionelt er de to skoleformer folkeskole og gymnasieuddannelser meget adskilt. Elever mærker tit en brat overgang - både fagligt og arbejdsmæssigt - når de starter på en gymnasial uddannelse. De oplever ikke altid en naturlig progression fra folkeskolens undervisning i naturvidenskab til gymnasiets.  Det er ofte vanskeligt i begge skoleformer at fastholde elevernes interesse for naturfagene.

IND udbød i 2010/2011 et efteruddannelseskursus til folkeskolelærere og gymnasielærere som et samarbejdskursus, med det formål at styrke naturfagsundervisningen "på langs".

Om kurset

I skoleåret 2010/11 blev der tilbudt ét kursus på Fyn og ét i Hovedstadsområdet. Hvert sted blev der udbudt 24 kursuspladser. Der blev sendt invitationer ud direkte til skolerne.

Kurset blev tilrettelagt over et år med 3 kursuseftermiddage i efteråret og to i foråret. Kurset startede i august 2010.

På kurset var de nye elevtyper og deres tilgang til naturvidenskabelige fag og problemstillinger i fokus. Der blev diskuteret metoder til fælles løft af undervisningen
i de naturvidenskabelige fag. De nyeste indsigter og forskningsresultater i fagdidaktik blev inddraget. Dette blev sammenholdt med de to skoleformers fagopfattelse, traditioner og faglige krav. Kurset var casebaseret og omfattede udvikling og diskussion af konkrete undervisningsforløb, ligesom supervision og udveksling indgik.

Materialer fra kurset

(pdf-filer med mindre andet er angivet)

  • Kursusbrochuren giver en nærmere beskrivelse af kursets form og indhold
  • Kursusprogram
  • Deltagerlister og gruppeinddeling, København og Fyn

Temaskrivelser 

Fælles oplæg på kurset

Eksempler på undervisningsmaterialer udviklet i grupperne

Gruppe K1 - Naturvidenskabernes videnskabsteori.
Gruppen arbejdede med vejr og klima som et fælles emne i folkeskole og gymnasium

Gruppe F3 -Eksperimenter i naturfagene.
Gruppen arbejdede med energibegrebet. På folkeskoleniveauet med fokus på hvor meget afgrænsning og frihed der skal være i et forsøg. På gymnasieniveauet er der udarbejdet en forløbsbeskrivelse af et naturvidenskabelig grundforløb.

Gruppe F4 - Eksperimenter i naturfagene.
Udveksling af forsøg, forsøgsapparatur og ideer og besøg på hinandends skoler. Udvikling af forsøgsvejledninger væk fra at være opskrifter.

Anbefalet litteratur 

Erfaringsopsamling

Har du spørgsmål vedrørende kurset, vores erfaringer og lignende tilbud så kontakt:

Kursuskoordinator Claus Jessen, tlf. 3145 1345
Konsulent Christine Holm