Sociale Undervisningsnetværk: Hvordan man regner på relationer
Activity: Talk or presentation types › Lecture and oral contribution
Jesper Bruun - Lecturer
Kan man sige noget om, hvor godt studerende klarer fysikstudierne ved at spørge dem, hvem de snakker med? Svaret er ja, men forklaringen kræver en blanding af didaktik, sociologi, matematik og fysik.
Foredraget handler om, hvordan jeg bruger social netværksanalyse i min forskning i fysikundervisning. Jeg har spurgt førsteårsstuderende på fysik, hvem de arbejder sammen med i fysik og hvem de snakker med socialt. Disse data kan ses som netværk mellem studerende, og man kan regne på dem.
Et af de foreløbige resultater er, at en studerendes vigtighed i et socialt netværk i midten af semesteret kan være med til at forklare deres gennemsnitskarakter i slutningen af første semester.
Jeg holdt en times forelæsning med indbyggede summeøvelser, der skulle illustrere dels hvad jeg laver og dels hvordan det er at være forsker.
Foredraget handler om, hvordan jeg bruger social netværksanalyse i min forskning i fysikundervisning. Jeg har spurgt førsteårsstuderende på fysik, hvem de arbejder sammen med i fysik og hvem de snakker med socialt. Disse data kan ses som netværk mellem studerende, og man kan regne på dem.
Et af de foreløbige resultater er, at en studerendes vigtighed i et socialt netværk i midten af semesteret kan være med til at forklare deres gennemsnitskarakter i slutningen af første semester.
Jeg holdt en times forelæsning med indbyggede summeøvelser, der skulle illustrere dels hvad jeg laver og dels hvordan det er at være forsker.
27 Apr 2012
Event (Seminar)
Title | Forskerspirer |
---|---|
Date | 27/04/2012 → 27/05/2012 |
Location | LIFE |
Country/Territory | Denmark |
Related Research outputs (1)
- Published
Mapping student online actions
Research output: Contribution to conference › Poster › Research › peer-review
Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk
No data available
ID: 38029219