Ren formativ evaluering i skolen

Research output: Book/ReportBookEducation

Standard

Ren formativ evaluering i skolen. / Lauvås, Per; Bruun, Jesper.

1 ed. Aarhus : Klim, 2021. 304 p. (Lærerens grundfaglighed).

Research output: Book/ReportBookEducation

Harvard

Lauvås, P & Bruun, J 2021, Ren formativ evaluering i skolen. Lærerens grundfaglighed, 1 edn, Klim, Aarhus.

APA

Lauvås, P., & Bruun, J. (2021). Ren formativ evaluering i skolen. (1 ed.) Klim. Lærerens grundfaglighed

Vancouver

Lauvås P, Bruun J. Ren formativ evaluering i skolen. 1 ed. Aarhus: Klim, 2021. 304 p. (Lærerens grundfaglighed).

Author

Lauvås, Per ; Bruun, Jesper. / Ren formativ evaluering i skolen. 1 ed. Aarhus : Klim, 2021. 304 p. (Lærerens grundfaglighed).

Bibtex

@book{08caf316e0464831b9643672e526dcd9,
title = "Ren formativ evaluering i skolen",
abstract = "Denne bog er is{\ae}r skrevet for l{\ae}rere og l{\ae}rerstuderende. Vi {\o}nsker at dele nogle tanker om ren formativ evaluering, som kan g{\o}re arbejdet som l{\ae}rer mindre tidskr{\ae}vende samtidig med, at eleverne l{\ae}rer bedre, mere og med mindst mulig stress.Evaluering og is{\ae}r m{\aa}den, evalueringen g{\o}res p{\aa}, er af enorm betydning for elevernes l{\ae}ring. Det er bogens hovedpointe, at formativ og summativ evaluering skal holdes s{\aa} adskilt som muligt. Mens summativ evaluering bruges til at vurdere, om den {\o}nskede l{\ae}ring er opfyldt, bruges formativ evaluering til at st{\o}tte l{\ae}ringen, mens den sker og videre frem. Feedback i form af begrundelsen for en karakter er noget andet end feedback, som eleven b{\aa}de skal tage til sig og anvende videre i l{\ae}ringsprocessen. Sidstn{\ae}vnte er netop formativ evaluering og kan sikres ved mindre arbejdsindsats fra l{\ae}rerens side. Dermed burde den rene formative brug af evaluering v{\ae}re attraktiv for b{\aa}de elever og l{\ae}rere, men her er vi oppe imod en lang tradition for uhensigtsm{\ae}ssig sammenblanding af formativ og summativ brug af evaluering i uddannelsessystemet.{\textquoteleft}Ren formativ evaluering{\textquoteright} i skolen udfordrer denne tradition og giver konkrete bud p{\aa} forskningsbaserede og veldokumenterede alternativer til den eksisterende evalueringspraksis, som kan {\o}ge l{\ae}ringen og mindske arbejdspresset for b{\aa}de l{\ae}rere og elever i grundskolen og gymnasiet",
author = "Per Lauv{\aa}s and Jesper Bruun",
year = "2021",
language = "Dansk",
isbn = "9788772046389",
series = "L{\ae}rerens grundfaglighed",
publisher = "Klim",
edition = "1",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Ren formativ evaluering i skolen

AU - Lauvås, Per

AU - Bruun, Jesper

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Denne bog er især skrevet for lærere og lærerstuderende. Vi ønsker at dele nogle tanker om ren formativ evaluering, som kan gøre arbejdet som lærer mindre tidskrævende samtidig med, at eleverne lærer bedre, mere og med mindst mulig stress.Evaluering og især måden, evalueringen gøres på, er af enorm betydning for elevernes læring. Det er bogens hovedpointe, at formativ og summativ evaluering skal holdes så adskilt som muligt. Mens summativ evaluering bruges til at vurdere, om den ønskede læring er opfyldt, bruges formativ evaluering til at støtte læringen, mens den sker og videre frem. Feedback i form af begrundelsen for en karakter er noget andet end feedback, som eleven både skal tage til sig og anvende videre i læringsprocessen. Sidstnævnte er netop formativ evaluering og kan sikres ved mindre arbejdsindsats fra lærerens side. Dermed burde den rene formative brug af evaluering være attraktiv for både elever og lærere, men her er vi oppe imod en lang tradition for uhensigtsmæssig sammenblanding af formativ og summativ brug af evaluering i uddannelsessystemet.‘Ren formativ evaluering’ i skolen udfordrer denne tradition og giver konkrete bud på forskningsbaserede og veldokumenterede alternativer til den eksisterende evalueringspraksis, som kan øge læringen og mindske arbejdspresset for både lærere og elever i grundskolen og gymnasiet

AB - Denne bog er især skrevet for lærere og lærerstuderende. Vi ønsker at dele nogle tanker om ren formativ evaluering, som kan gøre arbejdet som lærer mindre tidskrævende samtidig med, at eleverne lærer bedre, mere og med mindst mulig stress.Evaluering og især måden, evalueringen gøres på, er af enorm betydning for elevernes læring. Det er bogens hovedpointe, at formativ og summativ evaluering skal holdes så adskilt som muligt. Mens summativ evaluering bruges til at vurdere, om den ønskede læring er opfyldt, bruges formativ evaluering til at støtte læringen, mens den sker og videre frem. Feedback i form af begrundelsen for en karakter er noget andet end feedback, som eleven både skal tage til sig og anvende videre i læringsprocessen. Sidstnævnte er netop formativ evaluering og kan sikres ved mindre arbejdsindsats fra lærerens side. Dermed burde den rene formative brug af evaluering være attraktiv for både elever og lærere, men her er vi oppe imod en lang tradition for uhensigtsmæssig sammenblanding af formativ og summativ brug af evaluering i uddannelsessystemet.‘Ren formativ evaluering’ i skolen udfordrer denne tradition og giver konkrete bud på forskningsbaserede og veldokumenterede alternativer til den eksisterende evalueringspraksis, som kan øge læringen og mindske arbejdspresset for både lærere og elever i grundskolen og gymnasiet

UR - https://klim.dk/bog/ren_formativ_evaluering_i_skolen&q=ren+formativ+evaluering.htm#

M3 - Bog

SN - 9788772046389

T3 - Lærerens grundfaglighed

BT - Ren formativ evaluering i skolen

PB - Klim

CY - Aarhus

ER -

ID: 258266116