1. november 2011

Mikkel Willum Johansen adjunkt i videnskabsteori

Mikkel Willum JohansenDen 1. oktober tiltrådte Mikkel Willum Johansen en stilling som adjunkt i de matematiske fags videnskabsteori på IND. Mikkel er tilknyttet forskergruppen for videnskabsteori.

Mikkel blev i foråret 2011 ph.d. fra Det Naturvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet på afhandlingen Naturalism in the Philosophy of Mathematics. Mikkel er uddannet filosof, og har bl.a. undervist i matematik og filosofi i gymnasiet inden han begyndte sit ph.d-forløb.

Mikkels forskningsinteresser er primært rettet mod matematikkens filosofi, mere specifikt mod såkaldte naturalistiske beskrivelser af matematikken, dvs. beskrivelser, der forsøger at forklare matematikken vha. accepterede, videnskabelige teorier om bl.a. menneskets evolution, kognition og evne til at indgå i sociale fællesskaber.

Udover sin forskning er Mikkel en flittig formidler af videnskabeligt stof. Han er jævnligt blevet interviewet til diverse medier (senest til Sproglaboratoriet på P1), han har skrevet en lang række populærvidenskabelige artikler og indlæg, bla. på Videnskab.dk, og udgav desuden i 2003 den populærvidenskabelige bog Kunstig intelligenser: Eller hvorfor det er sværere at smøre en håndmad end at blive stormester i skak.

Kontakt Mikkel

Vi er glade for at have Mikkel hos os og ser frem til samarbejdet.