Project Marsbasen: Netværksanalytisk undersøgelse af en grand narrative-tilgang til fysikundervisning
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Dokumenter
- narrativeNetworkMarbaseJB
19,9 MB, PDF-dokument
Jesper Bruun - Andet
- Institut for Naturfagenes Didaktik
- Center for Digital Education
Keynote afholdt på første dag. Synopsis:
Dette oplæg kan ses som et casestudie om, hvordan man bruger netværksanalyse til klasserumsforskning på udviklingsprojekter. Først vil jeg præsentere Projekt Marsbasen, hvor vi skaber et narrativbaseret læringsspil, som gymnasielærere kan bruge i deres klasseværelser. Undervisning med Marsbasen tager form af en interaktiv og delvist digital historie, der foregår i fremtiden, hvor eleverne påtager sig rollen som pionerer på Mars. Gennem historien står eleverne over for en række problemer med fysikindholdet. Det er i sammenhængen med at løse disse problemer, at eleverne skal lære fysik. Efter at have præsenteret undervisningsmaterialet vil jeg vise, hvordan vi bruger forskellige former for netværksanalyse til at undersøge studerendes engagement, holdninger og læring. Vi bruger netværk af læreres og elevers handlinger i undervisningen, til at kortlægge strukturen i undervisningsaktiviteter, kognitive snetværk (forma mentis netværk) til at måle elevers mentale leksika, analyse af sociale netværk til at undersøge, hvordan elevers sociale og akademiske netværk ændrer sig over tid og netværk af spørgeskemadata for at finde mønstre i studerendes holdning til fysik. Da vi ved oplæggets afholdelse lige er begyndt med vores primære dataindsamling, vil eksempler på netværk trække på eksisterende litteratur, som derefter kobles til den aktuelle case: Projekt Marsbasen.
Dette oplæg kan ses som et casestudie om, hvordan man bruger netværksanalyse til klasserumsforskning på udviklingsprojekter. Først vil jeg præsentere Projekt Marsbasen, hvor vi skaber et narrativbaseret læringsspil, som gymnasielærere kan bruge i deres klasseværelser. Undervisning med Marsbasen tager form af en interaktiv og delvist digital historie, der foregår i fremtiden, hvor eleverne påtager sig rollen som pionerer på Mars. Gennem historien står eleverne over for en række problemer med fysikindholdet. Det er i sammenhængen med at løse disse problemer, at eleverne skal lære fysik. Efter at have præsenteret undervisningsmaterialet vil jeg vise, hvordan vi bruger forskellige former for netværksanalyse til at undersøge studerendes engagement, holdninger og læring. Vi bruger netværk af læreres og elevers handlinger i undervisningen, til at kortlægge strukturen i undervisningsaktiviteter, kognitive snetværk (forma mentis netværk) til at måle elevers mentale leksika, analyse af sociale netværk til at undersøge, hvordan elevers sociale og akademiske netværk ændrer sig over tid og netværk af spørgeskemadata for at finde mønstre i studerendes holdning til fysik. Da vi ved oplæggets afholdelse lige er begyndt med vores primære dataindsamling, vil eksempler på netværk trække på eksisterende litteratur, som derefter kobles til den aktuelle case: Projekt Marsbasen.
12 nov. 2020
Begivenhed (Konference)
Titel | Finnish Mathematics and Science Education Research Association Symposium 2020 |
---|---|
Forkortet titel | FMSERA 2020 |
Dato | 12/11/2020 → 13/11/2020 |
Hjemmeside | |
Afholdelsessted | University of Jyväskylä |
By | Jyväskylä |
Land/Område | Finland |
Grad af anerkendelse | International begivenhed |
- marsbasen, fysikdidaktik, netværksanalyse, klasserumsobservationer
Forskningsområder
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 251404901