13. oktober 2023

MONA inviterer til seminar: Fagdidaktisk tidsskrift i en digital verden

Seminar

MONA indbyder alle forfattere og fagfællebedømmere – nye som gamle – til seminar.

MONA
Kom og mød kolleger, hør oplæg fra forskellige fagfolk og vær med til at diskutere, hvordan et tidsskrift som MONA kan udbrede fagdidaktisk viden og forskning også i fremtiden.

Et tidsskrift som MONA har til formål at formidle ny viden, men trods en eksplosion i digitale muligheder ligner den bærende artikelgenre enormt meget sig selv. Det vil vi gerne udfordre.

Derfor indbyder MONA forfattere og fagfællebedømmere – nye som gamle – til seminar, hvor vi sætter fokus vilkårene for et fagdidaktisk tidsskrift i en hverdag, hvor brugere begraves i digitalt indhold.

Hvilke nye digitale muligheder skal tidsskrifter tage til sig, hvilke nye formater og genrer bør tages i brug for at nå ud til flere mennesker? Hvad ved vi om, hvordan lærere og formidlere søger viden og inspiration? Og hvad betyder nye medier, formater og genrer for det fagdidaktisk forskningsfelt og for vores evne til at bedømme kvalitet?

Her er programmets højdepunkter:

Hvad foretrækker lærerne i formidling af ny viden?

Julie Fromholt-Iversen (NCUM)
Få indblik i hvordan matematiklærere i grundskole og gymnasium foretrækker at få ny viden om matematik og matematikdidaktik. Specialkonsulent Julie Fromholt-Iversen deler indsigter og erfaringer, som det nationale center for udvikling af matematikundervisning (NCUM) har gjort sig.

Gamle tidsskrifter og nye medieteknologier

Aske Kammer (RUC)
Teknologisk innovation forandrer medieverdenen og brugernes adfærd. Hør, hvad der foregår, og hvad det betyder for tidsskrifter. Aske Kammer er lektor ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på RUC og forsker i, hvordan pressen tilpasser sig ny teknologi.

Lærernes virkelighed og krav til indhold

Louise Lund Bækgaard (Astra)
Hvordan har man det som lærer med nye måder at få ny viden og inspiration? Hvordan hænger det sammen med ens dagligdag som lærer i grundskolen eller gymnasiet hvor der er en undervisning der skal leveres hver dag? Hvad opleves som god kvalitet og hvad er mere bare lette kalorier?

Det detaljerede program er under udarbejdelse og kan findes her

Deltagelse er gratis. Hvis du bor uden for Odense, kan du få dækket dine transportudgifter af MONA (egen bil eller offentlig transport). Tilmeldingsfristen er d. 20. november - tilmeld dig her.

Reviewerseminaret er gjort mulig via en bevilling fra Novo Nordisk Fonden til MONA's arbejde med kvalitetsudvikling.