Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Standard

Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet. / Horst, Sebastian; Misfeldt, Morten.

1. udg. København : Museum Tusculanum, 2010. 16 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Harvard

Horst, S & Misfeldt, M 2010, Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet. 1. udg, Museum Tusculanum, København.

APA

Horst, S., & Misfeldt, M. (2010). Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet. (1. udg.) Museum Tusculanum.

Vancouver

Horst S, Misfeldt M. Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet. 1. udg. København: Museum Tusculanum, 2010. 16 s.

Author

Horst, Sebastian ; Misfeldt, Morten. / Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet. 1. udg. København : Museum Tusculanum, 2010. 16 s.

Bibtex

@book{035305e0430e11df928f000ea68e967b,
title = "Fremtidens undervisningsmilj{\o} p{\aa} universitetet",
abstract = "Et projektarbejde under Institut for Naturfagenes Didaktik har beskrevet hvad der er afg{\o}rende for et godt fysisk undervisningsmilj{\o} p{\aa} universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne underst{\o}tte. Anbefalingerne konkretiseres med bud p{\aa} mulige ombygninger af HC{\O}-komplekset, Universitetsparken 5. Arbejdet er sket p{\aa} opdrag af K{\o}benhavns Universitets Uddannelsesstrategiske R{\aa}d (KUUR) gennem Campus Plan og Byg. Et af de vigtigste budskaber er at forskningsbaseret uddannelse kr{\ae}ver integration med forskningsfaciliteter. Det betyder at undervisningsmilj{\o}et b{\o}r v{\ae}re integreret med forskningsmilj{\o}et, s{\aa}ledes at studerende og ansatte har deres daglige gang imellem hinanden. Funktioner og faciliteter blandes i den samme bygning, og f{\ae}lles faciliteter (kantiner, kaffemaskiner, bibliotek, etc.) bruges b{\aa}de af studerende og ansatte. Det fysiske undervisningsmilj{\o} b{\o}r ogs{\aa} indeholde faciliteter hvor studerende kan arbejde som forskere - enten i form af s{\ae}rlige studenterfaciliteter eller i form af adgang til forskningsfaciliteter. En anden central konklusion er at fremtidens universitetsundervisning skal v{\ae}re varieret og fleksibel. Fra uddannelsesforskningen ved vi at variation i undervisningen er en n{\o}gleparameter til at opn{\aa} l{\ae}ring. Derfor skal det fysiske undervisningsmilj{\o} skal underst{\o}tte variation. Og vi ved ogs{\aa} at l{\ae}ring ikke sker enten kollektivt eller individuelt, men b{\aa}de og. Formidling til st{\o}rre og mindre grupper skal derfor veksle med de studerendes selvst{\ae}ndige arbejde individuelt og i grupper. Og teoretisk arbejde skal veksle med praktisk og eksperimentelt arbejde. Kravet om variation kr{\ae}ver enten adgang til forskelligt indrettede undervisningsrum eller fleksible undervisningsrum der kan facilitere forskellige undervisningsformer. Dette betyder ogs{\aa} at de enkelte bygninger skal t{\ae}nkes i sammenh{\ae}ng - campustanken skal bidrage til at skabe et varieret undervisningsmilj{\o} hvor der b{\aa}de er plads til individuelt og kollektivt arbejde. Uden om den formelt planlagte undervisning er det afg{\o}rende at der findes et attraktivt uformelt l{\ae}ringsmilj{\o}, dvs. faciliteter hvor de studerende har lyst til at opholde sig, og som giver mulighed for at integrere sociale og faglige aktiviteter. Rapporten {"}Fremtidens undervisningsmilj{\o} p{\aa} universitetet{"} giver et overblik anbefalingerne samt ideer til ombygninger af HC{\O}. Der er ogs{\aa} udarbejdet en baggrundsrapport som giver et dybere indblik i de faktorer der spiller en rolle for det fysiske undervisningsmilj{\o}. Teksten tilbyder et begrebsapparat til brug for de kommende ny- og ombygninger af undervisningsmilj{\o}er p{\aa} K{\o}benhavns Universitet. L{\ae}s mere om projektet og find rapporterne p{\aa} https://www.ind.ku.dk/udvikling/projekter/undervisningsmiljo/.",
author = "Sebastian Horst and Morten Misfeldt",
year = "2010",
language = "Dansk",
publisher = "Museum Tusculanum",
edition = "1.",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet

AU - Horst, Sebastian

AU - Misfeldt, Morten

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Et projektarbejde under Institut for Naturfagenes Didaktik har beskrevet hvad der er afgørende for et godt fysisk undervisningsmiljø på universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne understøtte. Anbefalingerne konkretiseres med bud på mulige ombygninger af HCØ-komplekset, Universitetsparken 5. Arbejdet er sket på opdrag af Københavns Universitets Uddannelsesstrategiske Råd (KUUR) gennem Campus Plan og Byg. Et af de vigtigste budskaber er at forskningsbaseret uddannelse kræver integration med forskningsfaciliteter. Det betyder at undervisningsmiljøet bør være integreret med forskningsmiljøet, således at studerende og ansatte har deres daglige gang imellem hinanden. Funktioner og faciliteter blandes i den samme bygning, og fælles faciliteter (kantiner, kaffemaskiner, bibliotek, etc.) bruges både af studerende og ansatte. Det fysiske undervisningsmiljø bør også indeholde faciliteter hvor studerende kan arbejde som forskere - enten i form af særlige studenterfaciliteter eller i form af adgang til forskningsfaciliteter. En anden central konklusion er at fremtidens universitetsundervisning skal være varieret og fleksibel. Fra uddannelsesforskningen ved vi at variation i undervisningen er en nøgleparameter til at opnå læring. Derfor skal det fysiske undervisningsmiljø skal understøtte variation. Og vi ved også at læring ikke sker enten kollektivt eller individuelt, men både og. Formidling til større og mindre grupper skal derfor veksle med de studerendes selvstændige arbejde individuelt og i grupper. Og teoretisk arbejde skal veksle med praktisk og eksperimentelt arbejde. Kravet om variation kræver enten adgang til forskelligt indrettede undervisningsrum eller fleksible undervisningsrum der kan facilitere forskellige undervisningsformer. Dette betyder også at de enkelte bygninger skal tænkes i sammenhæng - campustanken skal bidrage til at skabe et varieret undervisningsmiljø hvor der både er plads til individuelt og kollektivt arbejde. Uden om den formelt planlagte undervisning er det afgørende at der findes et attraktivt uformelt læringsmiljø, dvs. faciliteter hvor de studerende har lyst til at opholde sig, og som giver mulighed for at integrere sociale og faglige aktiviteter. Rapporten "Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet" giver et overblik anbefalingerne samt ideer til ombygninger af HCØ. Der er også udarbejdet en baggrundsrapport som giver et dybere indblik i de faktorer der spiller en rolle for det fysiske undervisningsmiljø. Teksten tilbyder et begrebsapparat til brug for de kommende ny- og ombygninger af undervisningsmiljøer på Københavns Universitet. Læs mere om projektet og find rapporterne på https://www.ind.ku.dk/udvikling/projekter/undervisningsmiljo/.

AB - Et projektarbejde under Institut for Naturfagenes Didaktik har beskrevet hvad der er afgørende for et godt fysisk undervisningsmiljø på universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne understøtte. Anbefalingerne konkretiseres med bud på mulige ombygninger af HCØ-komplekset, Universitetsparken 5. Arbejdet er sket på opdrag af Københavns Universitets Uddannelsesstrategiske Råd (KUUR) gennem Campus Plan og Byg. Et af de vigtigste budskaber er at forskningsbaseret uddannelse kræver integration med forskningsfaciliteter. Det betyder at undervisningsmiljøet bør være integreret med forskningsmiljøet, således at studerende og ansatte har deres daglige gang imellem hinanden. Funktioner og faciliteter blandes i den samme bygning, og fælles faciliteter (kantiner, kaffemaskiner, bibliotek, etc.) bruges både af studerende og ansatte. Det fysiske undervisningsmiljø bør også indeholde faciliteter hvor studerende kan arbejde som forskere - enten i form af særlige studenterfaciliteter eller i form af adgang til forskningsfaciliteter. En anden central konklusion er at fremtidens universitetsundervisning skal være varieret og fleksibel. Fra uddannelsesforskningen ved vi at variation i undervisningen er en nøgleparameter til at opnå læring. Derfor skal det fysiske undervisningsmiljø skal understøtte variation. Og vi ved også at læring ikke sker enten kollektivt eller individuelt, men både og. Formidling til større og mindre grupper skal derfor veksle med de studerendes selvstændige arbejde individuelt og i grupper. Og teoretisk arbejde skal veksle med praktisk og eksperimentelt arbejde. Kravet om variation kræver enten adgang til forskelligt indrettede undervisningsrum eller fleksible undervisningsrum der kan facilitere forskellige undervisningsformer. Dette betyder også at de enkelte bygninger skal tænkes i sammenhæng - campustanken skal bidrage til at skabe et varieret undervisningsmiljø hvor der både er plads til individuelt og kollektivt arbejde. Uden om den formelt planlagte undervisning er det afgørende at der findes et attraktivt uformelt læringsmiljø, dvs. faciliteter hvor de studerende har lyst til at opholde sig, og som giver mulighed for at integrere sociale og faglige aktiviteter. Rapporten "Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet" giver et overblik anbefalingerne samt ideer til ombygninger af HCØ. Der er også udarbejdet en baggrundsrapport som giver et dybere indblik i de faktorer der spiller en rolle for det fysiske undervisningsmiljø. Teksten tilbyder et begrebsapparat til brug for de kommende ny- og ombygninger af undervisningsmiljøer på Københavns Universitet. Læs mere om projektet og find rapporterne på https://www.ind.ku.dk/udvikling/projekter/undervisningsmiljo/.

M3 - Rapport

BT - Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet

PB - Museum Tusculanum

CY - København

ER -

ID: 19096838