Kan fiktion hjælpe os med at nå verdensmålene?

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

En test af, hvordan undervisning, der fokuserer på verdens bæredygtighedsudfordringer, kan anvende æstetiske værker som en katalysator for at skabe transdisciplinære læringsmiljøer.

Baggrund
Når vi skal arbejde med verdens bæredygtighedsudfordringer, må vi bevæge os udover de monodisciplinære tilgange, forklarer Spangenberg (2010, 275). Boutet taler derudover for, at vi skal huske ikke blot at blande discipliner, men også ”former for viden” (2010, 1). De fleste danske universiteter er dog opdelt i fakulteter, hvor naturvidenskabelig viden sjældent blandes med fx humanistiske tilgange el.lign., hvilket skaber en udfordring i denne kontekst. Både Moser (2019, 148) og Heinrichs (2018, 133) peger dog på, at også fiktion kan skabe den ønskede effekt. Kun få, om ikke ingen, har dog tilsyneladende beskrevet, hvordan dette ser ud i en undervisningspraksis (Leavy 2015 arbejder fx ikke med studerende). Det er det, jeg vil teste et eksempel på i denne workshop.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2021
StatusUdgivet - 2021
BegivenhedDansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2021: Nærhed og nysgerrighed - Vingsted Hotel og Konferencecenter, Vejle, Danmark
Varighed: 7 okt. 20218 okt. 2021
https://dun-net.dk/

Konference

KonferenceDansk Universitetspædagogisk Netværkskonference 2021
LokationVingsted Hotel og Konferencecenter
LandDanmark
ByVejle
Periode07/10/202108/10/2021
Internetadresse

ID: 375977906