Didaktiske forskningsmetoder

I dette modul bliver du introduceret til didaktiske forskningsmetoder og du får erfaringer med at læse relevant forskningslitteratur inden for naturfagsdidaktik. Modulet lægger således et vigtigt fundament for de efterfølgende moduler, samt det afsluttende masterprojekt.

Vi arbejder med spørgsmål som for eksempel hvad er egentlig forskellen mellem kvalitative og kvantitative forskningsmetoder? Og hvordan påvirker valget af metode, hvad vi kan få viden om i didaktisk forskning? På modulet får du mulighed for at reflektere over, hvordan forskeres perspektiv på videnskab og metode påvirker valg af problemstilling, udvælgelse af data, analyse og fremstillingsform af resultater. Dette giver dig det teoretiske grundlag for at kunne reflektere over kvalitetskriterier knyttet til forskellige metodiske tilgange, og over dit eget valg af metode i masterprojektet.

 

Kurset er organiseret i forskellige temaer, som hver giver indsigt i forskningsmetoder (fx kvantitative metoder, kvalitative metoder og mix af metoder) gennem læsning og afsøgning af feltet af forskningslitteratur. Du skal vise forståelse for og kunne kritisk vurdere den valgte forskningslitteratur og dens mulige betydning for egen praksis.

Detaljeret beskrivelse af modulet i Københavns Universitets kursusdatabase:
Didaktiske forskningsmetoder, F2024, 5 ECTS

 

 

Du får indsigt i det naturfagsdidaktiske forskningsfelt med særligt fokus på didaktiske forskningsmetoder. Du vil kunne læse forskningslitteratur og vurdere den kritisk i forhold til din egen praksis.

Du får viden om

  • muligheder og begrænsninger af kvalitative og kvantitative forskningsdesigns samt kombinationer af disse
  • hvordan forskellige problemstillinger og forskningsspørgsmål påvirker forskningsprocessen
  • de forskellige komponenter i et forskningsdesign

Du får også kompetence til at

  • kritisk vurdere forskellige forskningsmetoder
  • reflektere over fordeler og ulemper ved forskellige forskningsdesigns, metoder og indsamlingsværktøjer
  • forklare betydningen af forskningslitteraturen for egen praksis

 

 

Modulansvarlig: Magdalena Kersting

 

 

Undervisningssted: Den fysiske undervisning foregår som udgangspunkt i København på Institut for Naturfagenes Didaktik, Niels Bohr Bygningen, Rådmandsgade 64, 2200 Kbh. N.
Tid: 9:30-16:30 (med mindre andet aftales)
Datoer: Undervisningen foregår på mandage over 4 kursusgange, ca. hver anden uge i perioden april - juni.
For modulet i foråret 2024 er datoerne følgende:

  • uge 15: 8. april
  • uge 17: 22. april
  • uge 19: 6. maj
  • uge 22: 27. maj

Mundtlig eksamen i uge 24, 10. juni eller uge 25. 17. juni . (NB eksamensform er ændret ift. oprindelig plan).

Vi anbefaler at alle mandage i perioden så vidt muligt friholdes til studiearbejdet.
Der skal påregnes forberedelse individuelt /i grupper og online via kursussiden mellem seminardagene. 

Pris: 10.000 kr.

Ansøgning: Læs nærmere på siden Ansøgning og pris

Omfang: 5 ECTS