17 October 2016

Det første år på Naturressourcer

By Rie Hjørnegaard Malm, Lene Møller Madsen, Lars Ulriksen & Andreas de Neergaard, 2016

Report in Danish. Published in: IND's skriftserie nr. 47. 2016.

Undersøgelsen af studerendes første år på Naturressourcer satte fokus på de forskellige måder studerende oplever det første studieår på, og hvilken betydning uddannelsens tværfaglige identitet og struktur har.

Resultaterne viser at for nogle studerende er den store diversitet i fagligheder en gave, og for nogle studerende er det en udfordring at finde sin plads på uddannelsen. Nogle søger en snæver faglig identitet i udbuddet, mens andre søger den tværfaglige integration. Fremadrettet har rapporten følgende opmærksomhedspunkter til uddannelsen i Naturressourcer som andre uddannelser ligeledes kan have gavn af at gennemtænke:

Hvordan uddannelsen præsenterer sig for potentielle studerende

Den måde uddannelsen præsenterer sig for nye studerende på har stor betydning, for både deres motivation for at vælge, for den måde de opfatter uddannelsen og i for deres overvejelser om at forlade uddannelsen. Derfor kan det være gavnligt at genbesøge de budskaber uddannelsen giver i de forskellige informationsformater og skabe sammenhæng til det de studerende møder på uddannelsen.

Hvordan uddannelsen skaber en faglig kultur og identitet

De studerende oplever at de har fælles interesser og et sammenfaldende værdisæt på uddannelsen. At iværksætte initiativer, der kan skabe en stærkere fælles faglig identitet som naturressourcestuderende, er en måde at styrke både de faglige og sociale tilhørsforhold til uddannelsen.

Hvordan uddannelsen opfatter sig som tværfaglig

De forskellige opfattelser af hvordan tværfagligheden udmønter sig på uddannelsen har konsekvenser i forhold til hvordan de studerende skaber mening gennem uddannelsen. Derfor vil en større opmærksomhed på begrundelserne for de forskellige kurser og sammenhængen mellem dem være en væsentlig diskussion at tage op på uddannelsen.

Hvordan uddannelsen skaber større fastholdelse

Fælles for de tre foregående opmærksomhedspunkter er at de handler om at gøre ubevidste ideer eller holdninger tydelige for både undervisere og studerende. Et mål for uddannelsen kan være at forsøge i højere grad at skabe overensstemmelse mellem hvordan uddannelsen præsenterer sig, den faglige og sociale kultur og uddannelsens faglige elementer. Det vil kunne imødekomme nogle af problemstillingerne og højst sandsynligt gøre det enklere for de studerende at se sig selv i uddannelsen og dermed mindske frafaldet.

Download pdf:
Det første år på Naturressourcer [30Mb]

Buy printed version from Lulu.com:
Find link at IND's skriftserie nr. 47. 2016.

Topics