Autentiske spørgsmål kan skabe ægte engageret dialog på naturhistoriske museer

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Autentiske spørgsmål kan skabe ægte engageret dialog på naturhistoriske museer. / Quistgaard, Nana.

In: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, Vol. 2010, No. 3, 2010, p. 49-76.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Quistgaard, N 2010, 'Autentiske spørgsmål kan skabe ægte engageret dialog på naturhistoriske museer', MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, vol. 2010, no. 3, pp. 49-76. <https://www.ind.ku.dk/mona/2010/3-3/>

APA

Quistgaard, N. (2010). Autentiske spørgsmål kan skabe ægte engageret dialog på naturhistoriske museer. MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, 2010(3), 49-76. https://www.ind.ku.dk/mona/2010/3-3/

Vancouver

Quistgaard N. Autentiske spørgsmål kan skabe ægte engageret dialog på naturhistoriske museer. MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2010;2010(3):49-76.

Author

Quistgaard, Nana. / Autentiske spørgsmål kan skabe ægte engageret dialog på naturhistoriske museer. In: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2010 ; Vol. 2010, No. 3. pp. 49-76.

Bibtex

@article{ba80c1a08e5c11df928f000ea68e967b,
title = "Autentiske sp{\o}rgsm{\aa}l kan skabe {\ae}gte engageret dialog p{\aa} naturhistoriske museer",
abstract = "Artiklen beskriver et forskningsprojekt som unders{\o}gte indvirkningen p{\aa} gymnasieelever af et bes{\o}gsdesign for et museumsbes{\o}g best{\aa}ende af arbejdsark med autentiske sp{\o}rgsm{\aa}l i kombination med en dialogisk tilgang fra en museumsformidler. M{\aa}let med designet var at fremme {\ae}gte engageret dialog. 65 elevers interaktion med bes{\o}gsdesignet blev audio-optaget og unders{\o}gt. Resultaterne viste at autentiske sp{\o}rgsm{\aa}l havde et stort potentiale, is{\ae}r de sp{\o}rgsm{\aa}l der fremmede undren og nysgerrighed, havde h{\o}je kognitive niveauer samt var orienterede mod elevernes forh{\aa}ndsinteresser. Desuden viste unders{\o}gelsen at formidlerens tilgang var mest succesfuld i forhold til at fremme {\ae}gte engageret dialog n{\aa}r den var udtalt dialogisk og elevcentreret. Udgivelsesdato: September",
author = "Nana Quistgaard",
year = "2010",
language = "Dansk",
volume = "2010",
pages = "49--76",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Autentiske spørgsmål kan skabe ægte engageret dialog på naturhistoriske museer

AU - Quistgaard, Nana

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Artiklen beskriver et forskningsprojekt som undersøgte indvirkningen på gymnasieelever af et besøgsdesign for et museumsbesøg bestående af arbejdsark med autentiske spørgsmål i kombination med en dialogisk tilgang fra en museumsformidler. Målet med designet var at fremme ægte engageret dialog. 65 elevers interaktion med besøgsdesignet blev audio-optaget og undersøgt. Resultaterne viste at autentiske spørgsmål havde et stort potentiale, især de spørgsmål der fremmede undren og nysgerrighed, havde høje kognitive niveauer samt var orienterede mod elevernes forhåndsinteresser. Desuden viste undersøgelsen at formidlerens tilgang var mest succesfuld i forhold til at fremme ægte engageret dialog når den var udtalt dialogisk og elevcentreret. Udgivelsesdato: September

AB - Artiklen beskriver et forskningsprojekt som undersøgte indvirkningen på gymnasieelever af et besøgsdesign for et museumsbesøg bestående af arbejdsark med autentiske spørgsmål i kombination med en dialogisk tilgang fra en museumsformidler. Målet med designet var at fremme ægte engageret dialog. 65 elevers interaktion med besøgsdesignet blev audio-optaget og undersøgt. Resultaterne viste at autentiske spørgsmål havde et stort potentiale, især de spørgsmål der fremmede undren og nysgerrighed, havde høje kognitive niveauer samt var orienterede mod elevernes forhåndsinteresser. Desuden viste undersøgelsen at formidlerens tilgang var mest succesfuld i forhold til at fremme ægte engageret dialog når den var udtalt dialogisk og elevcentreret. Udgivelsesdato: September

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2010

SP - 49

EP - 76

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 3

ER -

ID: 20807581