Computational thinking karakteriseret som et sæt af kompetencer: En begrebskortlægning

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Computational thinking karakteriseret som et sæt af kompetencer : En begrebskortlægning. / Ejsing-Duun, Stine; Misfeldt, Morten; Andersen , Daniel Gorm.

In: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, Vol. 10, 2021, p. 405-429.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Ejsing-Duun, S, Misfeldt, M & Andersen , DG 2021, 'Computational thinking karakteriseret som et sæt af kompetencer: En begrebskortlægning', Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, vol. 10, pp. 405-429. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125258

APA

Ejsing-Duun, S., Misfeldt, M., & Andersen , D. G. (2021). Computational thinking karakteriseret som et sæt af kompetencer: En begrebskortlægning. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 10, 405-429. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125258

Vancouver

Ejsing-Duun S, Misfeldt M, Andersen DG. Computational thinking karakteriseret som et sæt af kompetencer: En begrebskortlægning. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2021;10:405-429. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125258

Author

Ejsing-Duun, Stine ; Misfeldt, Morten ; Andersen , Daniel Gorm. / Computational thinking karakteriseret som et sæt af kompetencer : En begrebskortlægning. In: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2021 ; Vol. 10. pp. 405-429.

Bibtex

@article{b90348e6e1ad4e549c6fafbb50ac465d,
title = "Computational thinking karakteriseret som et s{\ae}t af kompetencer: En begrebskortl{\ae}gning",
abstract = "N{\aa}r Teknologiforst{\aa}else rammer klassev{\ae}relset, st{\aa}r l{\ae}rere og elever overfor et nyt fag, de endnu ikke er bekendte med. Faget er defineret igennem l{\ae}replan og f{\ae}lles m{\aa}l blandt andet gennem kompetenceomr{\aa}det computationel tankegang . I denne artikel s{\ae}tter vi fokus p{\aa}, hvilke kompetencer der knytter sig til computational thinking ved at unders{\o}ge, hvordan de er beskrevet og defineret i tidligere forskning. Form{\aa}let er igennem denne begrebskortl{\ae}gning at skabe et mere nuanceret sprog for indholdet af kompetenceomr{\aa}det. Artiklen bygger p{\aa} en litteraturgennemgang af international forskningslitteratur, der omtaler ”computational thinking” og kompetencer fra 2013, hvor en st{\o}rre litteraturgennemgang blev fortaget, og frem til 2018, hvor fors{\o}get om Teknologiforst{\aa}else blev udrullet i Danmark, samtidigt med at en lang r{\ae}kke andre lande p{\aa}begyndte egentlig implementering af programmering og computational thinking i grundskolen.",
author = "Stine Ejsing-Duun and Morten Misfeldt and Andersen, {Daniel Gorm}",
year = "2021",
doi = "10.7146/lt.v6i10.125258",
language = "Dansk",
volume = "10",
pages = "405--429",
journal = "Learning Tech – Tidsskrift for l{\ae}remidler, didaktik og teknologi",
issn = "2445-6810",
publisher = "L{\ae}remiddel.dk",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Computational thinking karakteriseret som et sæt af kompetencer

T2 - En begrebskortlægning

AU - Ejsing-Duun, Stine

AU - Misfeldt, Morten

AU - Andersen , Daniel Gorm

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Når Teknologiforståelse rammer klasseværelset, står lærere og elever overfor et nyt fag, de endnu ikke er bekendte med. Faget er defineret igennem læreplan og fælles mål blandt andet gennem kompetenceområdet computationel tankegang . I denne artikel sætter vi fokus på, hvilke kompetencer der knytter sig til computational thinking ved at undersøge, hvordan de er beskrevet og defineret i tidligere forskning. Formålet er igennem denne begrebskortlægning at skabe et mere nuanceret sprog for indholdet af kompetenceområdet. Artiklen bygger på en litteraturgennemgang af international forskningslitteratur, der omtaler ”computational thinking” og kompetencer fra 2013, hvor en større litteraturgennemgang blev fortaget, og frem til 2018, hvor forsøget om Teknologiforståelse blev udrullet i Danmark, samtidigt med at en lang række andre lande påbegyndte egentlig implementering af programmering og computational thinking i grundskolen.

AB - Når Teknologiforståelse rammer klasseværelset, står lærere og elever overfor et nyt fag, de endnu ikke er bekendte med. Faget er defineret igennem læreplan og fælles mål blandt andet gennem kompetenceområdet computationel tankegang . I denne artikel sætter vi fokus på, hvilke kompetencer der knytter sig til computational thinking ved at undersøge, hvordan de er beskrevet og defineret i tidligere forskning. Formålet er igennem denne begrebskortlægning at skabe et mere nuanceret sprog for indholdet af kompetenceområdet. Artiklen bygger på en litteraturgennemgang af international forskningslitteratur, der omtaler ”computational thinking” og kompetencer fra 2013, hvor en større litteraturgennemgang blev fortaget, og frem til 2018, hvor forsøget om Teknologiforståelse blev udrullet i Danmark, samtidigt med at en lang række andre lande påbegyndte egentlig implementering af programmering og computational thinking i grundskolen.

U2 - 10.7146/lt.v6i10.125258

DO - 10.7146/lt.v6i10.125258

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 10

SP - 405

EP - 429

JO - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

JF - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

SN - 2445-6810

ER -

ID: 287121414