Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Documents
- Kap4_Revideret_februar_2020-preprint
Submitted manuscript, 251 KB, PDF document
Naturfagene spiller, eller bør spille, en stor demokratiforberedende rolle. Efterhånden relaterer de fleste samfundsmæssige problemstillinger sig på den ene eller anden måde til noget naturvidenskabeligt eller teknologisk. I naturfagsdidaktikken har man blandt andet tematiseret dette gennem begrebet socioscientific issues (SSI). Det vil sige arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger, der har et naturfagligt indhold – fx brugen af fossile brændstoffer, genterapi, forurening, osv. I dette bogkapitel beskriver jeg det historiske ophav af begrebet om SSI-undervisning, og hvordan lignende aspekter har været, og stadig er, tydelige i danske læreplaner. På den baggrund opridser jeg de seneste to årtiers forskning i SSI-undervisning på godt og ondt og kommer på den baggrund med anbefalinger til praksis. Jeg fokuserer på grundskolen som kontekst i dette kapitel, men arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger er selvfølgelig også relevant i de naturvidenskabelige fag i de gymnasiale uddannelser.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Fagdidaktik og demokrati |
Editors | Claus Haas, Christina Matthiesen |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | 2020 |
Pages | 51-68 |
Chapter | 2 |
ISBN (Print) | 978-87-593-3588-8 |
ISBN (Electronic) | 978-87-593-3731-5 |
Publication status | Published - 2020 |
Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk
No data available
ID: 248946178