Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Documents

Naturfagene spiller, eller bør spille, en stor demokratiforberedende rolle. Efterhånden relaterer de fleste samfundsmæssige problemstillinger sig på den ene eller anden måde til noget naturvidenskabeligt eller teknologisk. I naturfagsdidaktikken har man blandt andet tematiseret dette gennem begrebet socioscientific issues (SSI). Det vil sige arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger, der har et naturfagligt indhold – fx brugen af fossile brændstoffer, genterapi, forurening, osv. I dette bogkapitel beskriver jeg det historiske ophav af begrebet om SSI-undervisning, og hvordan lignende aspekter har været, og stadig er, tydelige i danske læreplaner. På den baggrund opridser jeg de seneste to årtiers forskning i SSI-undervisning på godt og ondt og kommer på den baggrund med anbefalinger til praksis. Jeg fokuserer på grundskolen som kontekst i dette kapitel, men arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger er selvfølgelig også relevant i de naturvidenskabelige fag i de gymnasiale uddannelser.
Original languageDanish
Title of host publicationFagdidaktik og demokrati
EditorsClaus Haas, Christina Matthiesen
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2020
Pages51-68
Chapter2
ISBN (Print)978-87-593-3588-8
ISBN (Electronic)978-87-593-3731-5
Publication statusPublished - 2020

Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk


No data available

ID: 248946178